Retail Award-vinder: Kun firstmoveren klarer sig på Nørrebro

Coop 6. nov 2019 -
This describes the image
ZBC Danish Retail Award vinder 2019 Anders Lundgren Nielsen Superbrugsen Nørrebro|||||Import af økologiske varer stiger fortsat Fotos: Helle-Karin Helstrand|||||Foto: Helle-Karin Helstrand

Adskillige hyldemeter med økologisk te, smagsprøver på snacks med insekter, undertøj af bambus og genbrugsmadpapir af bivoks. I frugt og grøntafdelingen har de konventionelle grøntsager kun få hyldemeter, som var de et nicheprodukt. Resten af pladsen er overladt til økologien.

Hvis ikke Coops økologiske serie Änglamark fyldte endegavl efter endegavl, kunne man forledes til at tro, at stedet var en økologisk specialbutik.

Men den 1000 kvm. store butik er såmænd en af Coops SuperBrugser. Den ligger på Nørrebrogade, og Anders Lundgreen Nielsen har været uddeler der i otte år.

Han er netop blevet kåret som en af årets tre Danish Retail Award-vindere – netop på grund af butikkens bæredygtige sortiment.

- Jeg mener, at vi har landets største udvalg af økologiske varer i et supermarked, og vi er med en øko-andel på mellem 35 og 40 pct. også den Coop-butik, der har den største omsætning på både økologiske varer og Änglamark, siger Anders Lundgreen Nielsen.

Når øko-andelen svinger, skyldes det, at butikken har 15 pct. rabat på økologi mandag og torsdag, og så stiger salget.

12 gange så mange grøntsager

Butikken har kun tre kundevogne, for alle indkøb kan være i en kurv.

- Rigtigt mange af vores kunder er studerende, der kommer cyklende forbi på landets mest befærdede cykelsti på vej frem og tilbage til et uddannelsessted. Alligevel ligger vi i top 25 på omsætning blandt landets SuperBrugser, siger uddeleren.

Det betyder, at både kunder og varer kommer hurtigt ind og hurtigt ud.

- Lagerplads har vi ikke meget af, for varerne skal straks på hylderne. Og nonfood har vi meget lidt af, siger han.

Slagterafdelingen har heller ikke fået meget plads, for det er sjældent kød, der står øverst på indkøbssedlen.

- Faktisk sælger vi for 12 gange så meget i grøntafdelingen, som vi gør i slagter-delikatessen. Jeg er sikker på, at der er brugser i Jylland, hvor det er omvendt. Hos os er havredrikken det tredjestørste ”mælkeprodukt” efter Änglamarks mini- og letmælk, siger uddeleren.

Han oplever et bevidst kvalitetskrav til de produkter, der skal erstatte kød hos nogle forbrugere.

- I begyndelsen kom produkter, der skulle ligne kødprodukter, og dem har vi fortsat, men en anden grøn bølge er i gang, og det er en efterspørgsel på produkter, der ikke skal ligne kød. Vi sælger eksempelvis rigtigt mange linser, bønner og kikærter, siger han.

Venstreorienterede kunder

Anders Lundgreen Nielsen er 39 år og uddannet i den gamle købmandskæde ISO, der senere blev en del af SuperBest. Der arbejdede han sig op fra flaskedreng til souschef. Siden har han været ansat i forskellige brugser og blandt andet været uddeler i SuperBrugserne i Borgergade i København og i Brønshøj.

- Økologi er nærmest en hygiejnefaktor her på Nørrebro, hvor mange af mine kunder er venstreorienterede og veluddannede. Jeg skal ikke forholde mig til mine kunder politisk, men det smitter af på de varer, beboerne her efterspørger, at 85-90 pct. stemte rødt ved sidste folketingsvalg. Kun firstmoveren klarer sig på Nørrebro, siger Anders Nielsen.

Udover de studerende er den største kundegruppe midaldrende ægtepar, hvis børn er flyttet hjemmefra.

- De har gode job og har ønsket at blive i byen. De efterspørger kvalitet, og de har valgt SuperBrugsen, fordi vi har de varer, de vil have, siger Anders Lundgreen Nielsen.

Ikke langt fra butikken ligger Netto, og i en radius af en km ligger et udvalg af repræsentanter for resten af det danske dagligvaremarked.

- Der ligger også en Kvickly i nærheden; der ser det anderledes ud, siger uddeleren.

Ringede til nicheproducenter

På hylderne er et udvalg på mindst 1000 varer, der ikke er i Coops sortiment, men de økologiske og klimavenlige varer som blandt andet veganske produkter er ikke kommet af sig selv.

- For seks-syv år siden begyndte kunderne at spørge efter økologiske produkter, som de ellers kun kunne købe i specialhandlen. For at skille os ud fra de andre i området, begyndte jeg at ringe rundt, for at se hvad jeg kunne skaffe. Jeg tror, det første var økologisk Pukka te, som ikke længere er så specielt, fortæller Anders Nielsen.

I 2014 fik han de første veganske produkter.

- Dengang vidste jeg ikke selv, hvad det var. Men jeg fik to veganske pålægsprodukter i køleren. I dag har vi flere rækker, fortæller uddeleren.

I takt med at der kom flere specielle varer på hylderne, spredte rygtet sig, og flere kunder med specielle ønsker kom til.

- Det blev efterhånden en sport at skaffe noget, som kunderne efterspurgte, og som ingen andre havde. Kunderne kommer med ideer på Facebook, og efterhånden henvender producenterne sig også med forslag, siger han.

Som Coop-butik måtte uddeleren i begyndelsen være i dialog med baglandet, når han købte varer uden for Coop.

- Senere har jeg flere gange haft besøg af folk fra kategori, der gerne ville hente inspiration, og en del af de varer, jeg har fundet, er endt i sortimentet, siger Anders Nielsen.

Forlader brugsen

Han er slet ikke færdig med at inspirere i Coop-land. Faktisk forlader han 1. december SuperBrugsen for at blive salgs- og projektansvarlig i Catering Danmark, som Coop ejer halvdelen af.

- Catering Danmark mangler en butiksmand, en der er vant til at have varerne i hånden. Jeg skal være med til at udvikle conveniencemarkedet i Coops butikker endnu mere. Alle firmaer laver boller i karry og lasagne; jeg tror, vi skal tænke i andre baner. Der findes mange flere muligheder, siger uddeleren.

Det er ikke, fordi SuperBrugsen på Nørrebro er færdig med at udvikle sig, at Anders Nielsen siger farvel.

- Når juleslikket kommer i nær fremtid, ved jeg præcis, hvor det skal stå. Men måske skal det have en helt anden plads. Det kan være godt for en butik, at der kommer en og ser den med nye briller, og jeg glæder mig til nye udfordringer, siger Anders Nielsen og tilføjer, at næste skridt for brugsen kunne være at indgå i nogle samarbejder med folk i lokalmiljøet og vise ansvarlighed der.

Han er så småt gået i gang med et hjemløseprojekt, hvor kunderne donerer 40 kr. til en pakke til en morgenmadscafe for hjemløse. Brugsen sælger til gengæld varerne til indkøbspris.

- De hjemløse har selv været med til at bestemme, at der i pakken skal være fem pakker instant-nudler, to dåser tun, to dåser makrel og et par sokker, siger uddeleren.

Han tilføjer, at brugsen ikke er sponsor for nogen i traditionel forstand.

- Vi tror mere på samarbejder, hvor begge parter får noget ud af det; men vi får hver eneste dag henvendelser om sponsorater af mere eller mindre lødig karakter.

Opdateret 10. nov 2020