Seks ud af ti kender det statskontrollerede dyrevelfærdsmærke

Salling Group 11. maj 2020 -
This describes the image
Til venstre det offentlige dyrevelfærdsmærke - til højre mærket, som Coop er alene om.

I 2017 introducerede fødevareministeriet i samarbejde med blandt andre Salling Group og Danish Crown det statslige dyrevelfærdsmærke.

Det kom kort efter, at Coop havde introduceret sit eget mærke.

I dag er det statslige mærke på grise-, kyllinge- og kalve- og oksekød samt ost, mælk og andre mejeriprodukter, og ifølge en undersøgelse, som YouGov har udarbejdet for Miljø- og Fødevareministeriet, kender flere end 60 pct. af de danske forbrugere mærket.

Fremgangen for dyrevelfærdsmærket glæder fødevareminister Mogens Jensen.

- Ved at gå efter dyrevelfærdsmærket kan forbrugerne være med til at sikre bedre dyrevelfærd for blandt andet grise, køer og kyllinger. Vi har god dyrevelfærd i Danmark, men med dyrevelfærdsmærket kan forbrugerne være med til at gøre den endnu bedre. Det gør en forskel for den enkelte kalv, der får en bedre start på livet, og grisene, der får mere halm at rode med, siger ministeren.

Tal fra YouGov dokumenterer, at kendskabet til mærket fra 2018 til 2019 voksede fra lige under 50 procent til godt 60 procent. Samtidig har hele 75 procent af de respondenter, som kender mærket, tillid til mærket.

Undersøgelsen viser dog også, at færre ved, nøjagtig hvad de tre hjerter dækker over.

Derfor har Mogens Jensen bedt Fødevarestyrelsen om en forbrugerkampagne, som kan styrke forbrugernes viden om, hvad de får, når de vælger fødevarer med enten et, to eller tre grønne hjerter.

Coop mærke, der har fire trin, er på kylling, æg, mælk, svin, hakket oksekød, pålægsvarer samt udskæringer af kalv og oksekød.

Opdateret 10. nov 2020