Rema 1000 fokuserer på personligt lederskab og menneskesyn i udviklingen af nye talenter

Kampen om talenter 16. okt 2024 -
This describes the image
Michael Skou har været ansat i Rema 1000 i 9 år. Han kom fra en stilling hos Bestseller, hvor han var tilknyttet brandet Name It. Foto: Rema 1000
  • Det kræver en grundlæggende tro på mennesker for at kunne kravle til tops i Rema 1000. Det fortæller HR-direktør Michael Skou.

Skrevet af: Sofie Sejling

I Rema 1000 har de et klart mantra: ”Vi bygger store mennesker”.

De har nemlig en tese om, at man ikke kan lede andre, hvis ikke man kan lede sig selv Netop derfor tilbyder de udvikling, der især handler om personligt lederskab. Det fortæller HR-direktør, Michael Skou.

Før i tiden har kæden haft et to-årigt talentprogram, men for et par år siden valgte de at splitte det op, og løfte det faglige niveau yderligere, så det i dag tilbydes som en ledelsesuddannelse og en talentuddannelse. Derudover tilbyder de også akademifaget ”Ledelse i praksis” på den sidste del af elevuddannelsen, som de oplever som en stor succes. Mange af deres elever vil nemlig gerne blive i kæden og gøre karriere – faktisk 94% af de elever, der er i gang på de forskellige elevhold.

Ledelsesuddannelsen er målrettet dem, der vil være ”verdens bedste souschef”, hvorimod talentuddannelsen går skridtet videre og har ambition om at uddanne ”verdens bedste selvstændige købmand”, fortæller Michael Skou. Talentuddannelsen forudsætter i øvrigt, at man har gennemgået ledelsesuddannelsen.

Menneskesyn er afgørende

Rema 1000 bruger mange ressourcer på at matche den enkelte købmand til den enkelte butik. Det gør de, fordi deres ambitioner for kæden er tårnhøje, og for at de kan indfries bedst muligt, skal matchet mellem købmand og butik være lige i skabet. Her dukker mantraet op igen; det er nemlig altafgørende, at de spirende købmænd har et positivt menneskesyn og en grundlæggende tro på, at mennesker kan og vil.

De kommende købmænd skal være drevet af at skabe resultater gennem andre og være ansvarsfulde og handlekraftige. Michael Skou fortæller, at de har et stort antal elever, der gerne vil kravle hastigt op ad karrierestigen, og at de flere gange har set eksempler på nyudklækkede købmænd, der ikke er fyldt tredive år, når de står med deres første butik.

Camp for unge talenter

Det er ikke nogen hemmelighed, at det er en udfordring af rekruttere unge til jobs i dagligvarebranchen.

Det er også noget, Michael Skou bemærker i Rema 1000:

– Vi har oddsene lidt imod os. Det er ikke så attraktivt at arbejde i dagligvarebranchen, siger han.

Selvom de i Rema 1000 har godt fyldte elevhold, har de dog nu taget andre metoder i brug i forsøget på at rekruttere endnu flere unge til faget. I uge 42 faciliterer de derfor en camp for unge Rema-stjerner, der allerede arbejder i kæden som ungarbejdere eller lukkeansvarlige. Det er unge i alderen 16-24 år, der har skolegang ved siden af deres job i Rema 1000, og de har alle det til fælles, at deres respektive købmænd ser stort potentiale i dem. Formålet med campen er at give de unge værktøjer til at begå sig i Rema 1000 og livet generelt – en ”livsmestring”. Håbet er, at de unge får endnu mere viden om Rema 1000 som arbejdsplads og kæde og måske endda får lyst til at blive elever.

Michael Skou understreger dog, at de i Rema 1000 generelt har stor succes med at tiltrække elever, og langt størstedelen af dem vælger også at blive i kæden. Campen er derfor ikke et desperat træk for flere elever, men HR-direktøren forklarer, at det aldrig er skidt at gøre noget ekstra. Det er da også hans erfaring, at de kommende elever skal fanges netop på det stadie, som de unge, campen er tiltænkt, er på.

Z´ere beriger branchen

I disse år er det især unge født mellem 1996 og 2012, der indfinder sig på arbejdsmarkedet. Man kalder dem også ”Generation Z”, og noget af det, der karakteriserer generation er, at de ikke er bange for at stille krav og gå ind til et job med høje forventninger til en arbejdsgiver og arbejdsplads. Det er også noget, de genkender i Rema 1000, men Michael Skou fortæller, at de gør meget ud af at sætte sig ind i de unges forventninger og møde dem, der hvor de er.

Michael Skou ønsker dog ikke at generalisere, for det er i hans optik langt fra alle unge, der passer på beskrivelserne af en typisk ”Generation Z-ung”. Han mener i stedet, at man skal se det enkelte menneskes potentiale og se på, hvad vedkommende bringer til bordet af forventninger og krav.

HR-direktøren mener, at de unge Generation Z´ere beriger branchen med meget andet end ultimative krav og høje forventninger. Et af kendetegnene for generation er, at de er vokset op i en digital tidsalder, de søger meget indflydelse og så er diversitet og mental sundhed ofte også noget, de har blikket rettet mod.

Det ser Michael Skou udelukkende som en stor fordel for Rema 1000 og dagligvarebranchen i øvrigt. Han mener, det kan skabe en masse gode muligheder for butikkerne, og at kan være med til at udvikle de unge såvel som branchen.

Opdateret 17. okt 2024