Nyt tema sætter fokus på talenter i dagligvarebranchen

Kampen om talenter 14. okt 2024 -
This describes the image
Foto: Colourbox
Skrevet af: Søren Tougaard

Manglen på arbejdskraft presser allerede mange erhverv i Danmark. Ungdomsårgangene bliver mindre frem mod 2030. Samtidig er beskæftigelsen rekordhøj herhjemme med en aktuel lav arbejdsløshed omkring 3 pct.

Kampen om talent bliver kun skærpet de kommende år. Det gælder også i dagligvarebranchen. På koncernernes hovedkontor og ikke mindst i butikker.

F.eks. viser en fremskrivning fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, at der i 2030 mangler 99.000 faglærte på tværs af brancher herhjemme, og at den udvikling vil ramme detailhandlen hårdt.   

Kampen om talenter

Derfor har Dagligvarehandlen.dk set nærmere på, hvad der driver branchens talenter fra den såkaldte Generation Z født imellem 1995 og 2012.  

Vores nye tema 'Kampen om talenter' bringes i uge 42 med flere artikler dagligt.

Her har vi snakket med fire unge, der på hver sin måde har omfavnet branchens muligheder for en hurtig karrierevej.

Karoline gik fra udlært til købmand på ét år. Pernille er butikschef for Lidl i Sæby. Mille er begyndt på Rema 1000' egen talentuddannelse og har mål om egen butik inden for tre år. Samuel er afdelingsleder i Kvickly i en alder af 21 år, og en ledertrainee åbner op for endnu mere ansvar i fremtiden.

I samme tema bringer vi interview med HR-direktørerne i Rema 1000 og Lidl for at blive klogere på, hvordan de angriber udfordringerne og arbejder med rekruttering, talentudvikling og fastholdelse af fremtidens ledere. 

Vi tager ud på butiksgulvet i landets største Kvickly i Odder og Rema 1000 i Stavtrup for at høre erfaringerne fra direktøren og købmanden. Hvordan tiltrækker de talenter og oplever Generation Z i dagligdagen?

Vi lægger vejen forbi to erhvervsskoler for igennem undervisere og vejledere at blive klogere på, hvad der driver de unges uddannelsesdrømme.

Desuden har vi bedt to eksperter, Ann Forup Helmich og Morten Ballisager, give gode brancheråd til alle, der skal hyre, engagere, lede – og samarbejde med – unge talenter fra den såkaldte Generation Z.

God læselyst! 

Opdateret 14. okt 2024