Direktør i Kvickly Odder: Butikkens gode omdømme gør rekrutteringen let

Kampen om talenter 17. okt 2024 -
This describes the image
Arne Sørensen er direktør for Kvickly Odder, der er en af landets største selvstændige brugsforeninger målt på omsætning. Foto: Kvickly Odder
  • Arne Sørensen, direktør for Kvickly Odder gennem 25 år, oplever ikke problemer med at finde nye unge talenter

Direktøren for landets største Kvickly, Arne Sørensen, oplever ikke at have problemer med at finde og ansætte nye unge talenter i butikken. Hans metode virker simpel.

– Vi prøver at skabe et hus, hvor der er meget højt til loftet. Der er meget frihed under ansvar. Jeg plejer at sige, at vi har 4.000 kvadratmeter legeplads, og den skal udnyttes. Det betyder, at jo mere den enkelte selv vil, jo sjovere bliver det for os alle sammen og dem selv.

Det er kendt viden i Odder og omegn, at Kvickly er et godt sted at være, så Arne får jævnligt uopfordrede ansøgninger og har ikke svært ved at finde kvalificeret personale, når han slår en ledig stilling op.

Arnes udfordring er snarere, at der er en meget lille udskiftning i medarbejdergruppen. Det giver en kontinuitet og forståelse for hinanden, men han sætter også pris på, når der er en åbning og en ny medarbejder starter med andre øjne og nye tanker og ideer.

De unge vokser med ansvar

Arne oplever, at de fleste gerne vil have ansvar, og det forsøger han at give dem.

– For mig er nøgleordene frihed og ansvar. Mine medarbejdere bliver stort set aldrig stoppet, men får lov til, hvad de vil. Jeg vil hellere have, at der sker noget i butikken, end at der ingenting sker. De må gerne lave fejl, bare de lærer af dem.

Talenterne fastholdes

For Arne er vejen til at holde lønprocenten ikke at spare timer men at sælge mere. Og her er den interne konkurrence stor for at afprøve nye ideer og få de bedste placeringer i butikken. Det skaber en kultur, hvor medarbejderne nærmest lærer hinanden op.

Det store fokus på salg, salg, salg har ikke kun gjort butikken i Odder med kun lige under 23.000 indbyggere til landets største Kvickly. Det er også med til at fastholde talenter og tiltrække nye, der har hørt hvordan butikken drives.

Inspiration og uddannelse er vigtigt. Derfor kan medarbejderne tage på alle de butiksbesøg, de vil, ligesom et ønske om et kursus også altid imødekommes.

– Jeg vil helst have, at mine medarbejdere bliver uddannet og pissedygtige, selvom de desværre bliver attraktive for andre butikker, hvis de forinden kan nå at bidrage med viden og energi her i huset.

De unge talenter

For Arne er der en række karaktertræk, der definerer de unge talenter.

– Gå-på-mod, åben, udadvendt, livsglad og lyst til noget er for mig vigtige kendetegn for et ungt talent. De skal tænke på opgaven. Hvad de gerne vil have lavet, hvilken forskel de vil gøre.

Det er personligheden, der er afgørende for Arne. At have den rigtige indstilling og de værdier der skal til for at skabe en forskel. Samtidig med at de har det sjovt.

Forskel på generationerne

I Arnes generation gav de den gas som unge i butikken. De arbejdede meget og tit. I dag oplever Arne, at det er vigtigt for de unge, at der er plads til familielivet på en anden måde end dengang.

– Verden er anderledes i dag. Alene de ændrede åbningstider i butikkerne har stor betydning. Det er sværere at samle de unge til en fyraftensøl om fredagen, fordi de måske allerede har haft en lukkevagt til kl. 20 eller senere. I min ungdom lukkede butikken klokken halv seks på hverdage dog klokken 20 om fredagen, og søndagen var fri.

Til sidst peger Arne på en overraskende faktor, der gør det svært at holde på de helt unge.

– Skilsmisseraten har betydning. De unge skal to uge på sommerferie med mor, også med far. Og når der så også skal være plads til Roskilde i starten af sommeren, og der skal lukkes med Skanderborg. Så er der ikke tid til at arbejde, når de fastansatte gerne skal have ferie.

Opdateret 17. okt 2024