Nu styrer Føtex' direktør også Salling Groups e-handel

Salling Group 2. sep 2019 -
This describes the image
Kædedirektør i Føtex Thor Jørgensen overtager e-handel Salling Group Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen

I relativ ubemærkethed har Thor Jørgensen, kædedirektør i Føtex, også overtaget det øverste ansvar for Salling Groups ret omfattende e-handel.

Efter at Kenneth Nielsen tidligere på året stoppede i Salling Group som den øverste ansvarlige for koncernens onlinehandel, har Thor Jørgensen fået udvidet sit ansvarsområde, så hans fulde titel nu lyder executive vice president, Føtex og digital & e-commerce i Salling Group.

Thor Jørgensen har nu i et par måneder båret begge kasketter, og sammen med den nyligt annoncerede ansættelse af den tidligere Aarhus-borgmester Louise Gade som ny HR-direktør per 1. oktober er alle pladser nu besat i Salling Groups excutive comittee - den 13 personer store øverste ledelse i koncernen.

I forbindelse med præsentationen af Salling Groups årsregnskab i maj varslede topchef Per Bank, at noget nyt var på vej i e-handel med fødevarer i år. Det indtil videre hemmeligholdte projekt vil så blive ført ud i livet med Thor Jørgensen som den øverste ansvarlige.

Dermed kobler Salling Group i højere grad sin onlinehandel med kæderne.

Femdobling af kvinderne i toppen

Det har heller ikke fået den helt store opmærksomhed, at andelen af kvinder i Salling Groups øverste ledelseslag - executive comittee - er vokset kraftigt indenfor det seneste år.

Reelt er der tale om en femdobling i løbet af 2019. Hele fire nye kvindelige direktører har nemlig fået plads i top 13, hvor direktøren for Sallings stormagasiner, Marianne Bedsted, ved årsskiftet var ene kvinde ud af 14 top-direktører.

Med først Jette Radich som direktør for e-handelspladsen Wupti.com og siden Charlotte From som topchef for opkøbet BR og Annette Juhler Kjær som PR, ansvarligheds- og nu også kommunikationsdirektør er feminiseringen af ledelsen gået stærkt.

Og når den tidligere Aarhus- borgmester Louise Gade kommer med, vil kvinde-andelen i Salling Groups tidligere så mandsdominerede øverste top være vokset fra 7 til 38 pct.

De "tunge" poster som kædedirektører og ansvaret for milliardindkøb, finanser og logistik er dog stadig en sag for mænd i Salling-universet.

Opdateret 10. nov 2020