Kundestorm giver ventetider på op mod en uge hos onlinesupermarkeder

Salling Group 26. mar 2020 -
This describes the image
Arkivfoto: Henrik Frydkjær
Skrevet af: Søren Tougaard

Få øjeblikke efter, at Mette Frederiksen lukkede Danmark ned om aftenen den 11. marts, oplevede dagligvarekæderne en sand hamstringsbølge skylle ind over deres butikker.

Senere opfordrede statsministeren til, at danskerne handler online, i stedet for at gå i supermarkedet. Det råd har danskerne fulgt.

Mens hamstringen efterhånden er løjet af og har bragt omsætningen tilbage til det normale niveau i de fysiske butikker, står det helt anderledes til i landets onlinesupermarkeder.

Det gælder blandt andet på Coop.dk Mad.

- Vi oplever langt over en fordobling af antal kunder og omsætning. Så vi kan ikke levere med lige så kort frekvens, som vi kan under normalt omstændigheder, siger Coops informationsdirektør Jens Juul Nielsen til Dansk Handelsblad.

Medarbejdere kæmper efterhånden både dag og nat for at kunne følge blot nogenlunde med den enorme efterspørgsel, der har været konstant stigende i takt med, at corona-epidemien er taget til.

Bor man f.eks. i Aarhus C, skal man som kunde væbne sig med ualmindelig lang tålmodighed, hvis man ønsker at få bragt varer til døren via Coops onlinesupermarked.

Således var leveringstiden oppe på mere end en uge ved avisens deadline. Den lange ventetid kommer samtidig med, at Coop netop har sat beløbsgrænsen ned til blot 200 kr. for at få flere kunder til at handle online.

- Vi har fra denne uge sat nathold på, så vi har øget kapaciteten kraftigt. Også vore lokale butikker, der leverer direkte til deres kunder, oplever en mangedobling i salget, og udvider løbende kapaciteten. Kort sagt: Vi gør alt, hvad vi kan for at følge med og give vores kunder tilfredsstillende oplevelser, så de får lyst til at fortsætte med at handle online, også på den anden side af krisen, siger Jens Juul Nielsen.

Per Bank erkender udfordringer

Den øgede interesse for at købe dagligvarer på nettet har man også oplevet hos Salling Groups hybridløsning Bilka To Go, hvor kunderne bestiller varerne via nettet, men selv kører forbi varehuset for at få læsset varerne ind i bilen.

I weekenden postede Salling Groups topchef Per Bank igen et opslag på Linkedin, hvor han opfordrede kunder til at holde afstand og følge myndighedernes anvisninger.

Kort efter fløj en kommentar ind på Per Banks væg med en kritik af leveringstiden på Bilka To Go.

”Jeg elsker Bilka To Go og har gjort det siden dag 1. Lige nu er jeg dog lidt træt af, at jeg ikke i forvejen er advaret om, at jeg først kan hente min bestilling fire dage senere. Kan i gøre noget ved det?” lød kritikken fra June Lund Lildal.

”Du har helt ret. Claus H. Andersen (digital direktør i Salling Group) ser du på denne her”, lød den hurtige tilbagemelding fra Per Bank.

To dage efter er leveringstiden dog forsat en stor udfordring på Bilka To Go.

Vil man som kunde bestille varer i Aarhus-området tirsdag formiddag (24. marts) og hente varerne i Bilka Tilst, kan varerne først være klar til afhentning fredag kl. 14, altså mere end tre dage senere.

Ifølge Claus H. Andersen forventer Salling Group dog inden længe, at man kan nedbringe ventetiden for Bilka To Go-kunderne.

Udfordringen bunder især i det eksisterende system, som var bygget op omkring et fast afhentningstidspunkt kl. 14, hvor alle kunder skulle afhente deres varer nogenlunde samtidig.

I enkelte tilfælde har trykket i et par varehuse været så stort, at politiet har været forbi og koordinere trafikken.

- Vi udvider nu kapaciteten i systemet, og vil i stedet arbejde med flere udleveringstidspunkter gennem dagen. Hvis alt går som det skal, har vi en løsning på plads inden ugens udgang, lyder det fra Claus H. Andersen.

Et par dages leveringstid

Selvom Claus H. Andersen lover, at leveringstiden bliver nedbragt, skal kunderne dog stadig forvente en vis forsinkelse i forhold til før krisen.

- Det er nok ikke realistisk, at vi kommer tilbage til dag-til-dag bestilling og afhentning under den nuværende situation, men forventningen er, at vi kan komme ned på én til to dage. De specielle omstændigheder taget i betragtning vil de fleste kunder nok acceptere lidt ventetid, siger han.

- Flaskehalsen er især på lagerpladsen i butikken lige nu. Vi plukker også varerne om natten, hvor der ikke er kunder i butikken, lyder det.

[caption id="attachment_86823" align="alignnone" width="500"] Netto har sat skub i sin webshop Fillop, der fortsat kører på en betaversion. Foto: Netto[/caption]

Hos onlinesupermarkedet Nemlig.com oplever man også i disse dage en voldsom efterspørgsel, der giver en ventetid på tre til fire dage - nogle steder op mod en uge.

I et skriftligt svar til Dansk Handelsblad siger kommerciel direktør Mikkel Pilemand, at man endnu ikke har oplevet kunder afbestille ordrer på grund af øget ventetid.

- Efterspørgslen var væsentligt større, end vi havde regnet med. Vi arbejder på højtryk med at øge vores kapacitet og er lige nu ved at ansætte 200 nye medarbejdere til pakningen, lyder det i en mail, hvor det også understreges, at Nemlig.com i dag får varerne ud ad døren i et markant højere tempo, end før krisen for alvor satte ind.

Opdateret 10. nov 2020