Detailgiganter har øget satsningen på Danmark

Salling Group 30. apr 2020 -
This describes the image
Illustration: Ulrik Samsøe Figen

Artiklen er opdateret 30.4

Midt i coronakrisen bliver der nu sat en tyk streg under den udvikling, som de to største danske dagligvareaktører, Salling Group og Coop Danmark har gennemgået de sidste 10-15 år - fra internationalt orienterede virksomheder til to selskaber med både rødder og fremtid solidt plantet i den danske muld.

Det nyeste højt profilerede initiativ i den retning er Coops målsætning om at købe mere dansk i coronakrisens kølvand.

- Vi er parate til at betale lidt mere for danske varer, og vi tror, at det kan flytte produktion af varer til en samlet værdi på op til 5 mia. kr. over de kommende tre år, siger koncerndirektør Jens Visholm fra Coop.

Læs også Coop vil øge salget af danske varer med 5 mia. kr.

Både Coop og markedsleder Salling Group har netop offentliggjort regnskabstal for 2019, og for første gang nogensinde har Salling Groups omsætning herhjemme overhalet den samlede Coop-families.

Ud af Coops og brugsforeningernes samlede omsætning på 42,7 mia. kr. i 2019 lå trekvart mia. kr. i Grønland, Tyskland og Færøerne. Det giver ca. 42 mia. kr. tilbage her i ”Syddanmark”.

Salling Groups danske omsætning nåede sidste år 42,8 mia. kr., bl.a. efter opkøb af legetøjskæden BR.

Vil øge i Polen

Hidtil har Salling Group i højere grad end Coop spillet ”det danske kort”, hvor man især siden navneskiftet for et par år siden har betonet det at være danskejet og fremhævet det i sin markedsføring.

Historisk set har Coop været allermest international af de to. Men nu er det 13 år siden, at Coop’erne i Danmark, Sverige og Norge opgav Coop Norden, et fællesejet overordnet selskab, som skulle være svaret på den bølge af internationalisering, der rullede gennem detailhandlen i en årrække frem mod finanskrisen.

Salling Group var under sit gamle navn, Dansk Supermarked, selv en aktiv del af den internationale bølge med Netto-butikker i fire andre lande, skuffeplaner for flere lande og tanker om også at eksportere Bilka og Føtex.

Så sent som i 2010 udgjorde Nettos omsætning udenfor Danmark 35 pct. af en samlet omsætning på godt 58 mia. kr. i Dansk Supermarked. I 2018 var andelen reduceret til 29 pct., og sidste år dykkede den til under en fjerdedel efter frasalget af Netto i Sverige.

Ifølge årsrapporten landede den udenlandske omsætning i 2019 på 13,9 mia. kr.

Men nu kommer der mere tryk på ekspansion i Polen. Ifølge Salling Groups adm. direktør Per Bank er det det ene af de to vigtigste punkter i strategien:

- Vi skal have kraftig vækst i Polen, hvor vi åbner godt 20 butikker i år – og 35 til 40 næste år. Samtidig arbejder vi med at omstille eksisterende butikker til koncept 3.0 – det giver en langt større omsætning, siger han til Dansk Handelsblad.

Læs også Salling Group vil genstarte international ekspansion i Polen

Opdateret 10. nov 2020