Dansk Supermarked overhaler Coop

Salling Group 19. nov 2015 -
This describes the image

I 2025 kan 105 Føtex-varehuse og 22 Bilka’er have sikret Dansk Supermarked førertrøjen i dansk dagligvarehandel - på bekostning af rivalen Coop Danmark, der til gengæld må lukke næsten 200 Lokal- og Dagli’Brugser.

Sådan lyder en helt frisk prognose for udviklingen på dagligvaremarkedet fra Retail Institute Scandinavia, der sender Dansk Supermarked til tops som markedsleder med en andel på 34,6 pct. i 2025 - mod Coops 34,4 pct.

En af prognosens præmisser - og en afgørende forudsætning for tronskiftet - er imidlertid, at planlovens bestemmelser for butiksstørrelser bliver fuldt liberaliseret allerede fra 2016. Det giver flere butikker i hypermarkeds-størrelse og et accelereret frafald af de mindste dagligvarebutikker.

- Hvor de fleste hælder til, at der er rigtigt mange trends, der understøtter Coops måde at drive forretning på, så er det selvfølgelig sådan helt koldt og kynisk, at får branchen nogle nye rammebetingelser, bliver det måske en mere brutal strukturudvikling, siger prognosens ”fader”, adm. direktør Henning Bahr fra Retail Institute Scandinavia.

Fem Bilka’er og 16 Føtex’er

Det har længe rumlet med forventninger om, at Venstre-regeringen snart spiller ud med et forslag til en liberalisering af planloven.

Retail Institute Scandinavia forventer, at der med en fri lov bl.a. kommer fem nye Bilka’er til og en tilgang på 16 store Føtex-varehuse i de kommende 10 år, lige som der kan komme flere discountbutikker på over 1000 kvm.

- Der er discountere, der vil gøre sig større og dermed mere lækre, hvis kravene til placering forsvinder. Vi har set eksempler på i de senere år, at nogle er stødt på nogle barrierer, siger Bahr.

Ifølge Henning Bahr er der et element af provokation i at tage udgangspunkt i et scenarie med en fri planlov. Men det ligger ikke uden for grænserne for det sandsynlige.

- Man kan vel næsten kalde det en brutal prognose-forudsætning. Men det kan være, den holder. Og hvis det sker, så forandrer det billedet af markedet derude, siger han.

Mens hypermarkedernes markedsandel står til at vokse fra nu 17,2 pct. til 19,5 pct. i 2025, går det især ud over de små butiksformater, nærbutikker og små supermarkeder, hvis samlede andele falder fra 17,6 pct. i år til 10,8 pct. om ti år.

- Der kommer lidt mere pres på de butikker. Men det var der i grunden allerede ved sidste prognose. Den største udfordring er deres markedsandele. Hvis du har en omsætnings-lagkage, der ikke bliver så meget større, kan det godt være, at de kan overleve, men så må de igen se på koncept for at få sortiment og lønomkostninger ned, siger Henning Bahr.

Rema passerer Dagrofa

Det er ikke første gang, at Dansk Supermarked er blevet spået markedets førsteplads. Sidste gang var før finanskrisen, hvor detailkoncernen med base i Årslev ved Aarhus længe vandt markedsandele hvert eneste år.

Siden har planlov, finanskrise og discountvækst i skøn forening bremset væksttempoet kraftigt og overladt det til Netto at trække læsset.

Ifølge prognosen skifter landets to andre store dagligvarekoncerner også plads i hierarkiet.

I 2020 indhenter norskejede Rema 1000 Dagrofa, hvis største ejer også er norsk, og i 2025 er markedets tredjeplads sikret for Rema med en andel på 13,4 pct. - mod Dagrofas 10,8 pct.

Af Jesper Veber Knudsen
jeve@dhblad.dk

Illustration: Ulrik Samsøe Figen

Opdateret 10. nov 2020