Dagligvarer i kundehøjde

Reitan 8. mar 2017 -
||| Rema 1-butikken ligger side om side med en Netto. Foto: Ulrik Samsøe Figen|||
Skrevet af: Søren Tougaard

Udenfor bider man straks mærke i det tætte naboskab mellem Netto og Thomas Fiskers nyåbnede Rema-butik på Ndr. Strandvej.

Set udefra er der ikke meget mere end logofarven til forskel. De to butikker matcher hinanden både hvad størrelse og udseende angår.

Mens Netto-butikken er storebroren på vejen, og allerede har et år på bagen, er Rema blot en måned. Den korte levetid i nabolaget prøver Thomas Fisker at kompensere for ved at gøre udearealet ekstra indbydende, for med to butikker dør om dør, er det de små marginaler, der kan være afgørende for, om kunden vælger at svinge til venstre eller højre.

Og det ved den erfarne købmand alt om.

- Frugt og grønt er et særligt fokusområde for os, hvor vi f.eks. kører ramsløg, specielle squash og granatæbler for at tiltrække kunderne.

- Vi vil gerne være en ferskvarebutik med et godt udvalg af frugt og grønt og kød, og derfor er vores indretning perfekt, fordi kunderne træder lige direkte ind i frugt og grønt og derefter kød, siger Thomas, der denne rolige formiddag viser rundt i butikken.

Dyrere hverdagsvin
Risskov er et sted af de absolut rigeste områder i Aarhus. Det kan ikke bare mærkes på det lave formiddagsrykind i butikken, men kommer også til udtryk på hylderne og gennem kundernes køb, som adskiller sig fra indkøbene i Thomas’ tidligere Rema 1000-butik i Randers-forstaden Kristrup, hvor boligerne er væsentligt mere blandede.

- Da jeg startede i Kristrup, var jeg meget afhængig af tilbudsavisen. Her i Risskov er det ikke prisen, der er det vigtigste parameter, der er det vigtigste parameter, selv om alle, uanset pengepung, jo altid gerne vil spare nogle penge, pointerer Rema-købmanden.

Thomas har endnu ikke et klart billede af butikkens kernekunde. Her kommer både børnefamilier og de mere modne kunder. Fælles for dem er, at de lever væsentligt sundere end gennemsnittet og gerne bruger lidt ekstra på at opgradere vareindkøbet. Og det smitter blandt andet også af på butikkens vinudvalg.

- Hverdagsvinen i Kristrup kostede måske 29 kr., hvor den her koster en del mere, siger Thomas og fremhæver en italiensk Rosso Grande Alberone til 55 kr. som en typisk hverdagsvin for kunderne i Risskov.

Hurtig kasseservice
Endnu har Thomas ikke bosat sig i lokalområdet, men overvejer kraftigt at rykke til 8240, fordi han mener, købmandens synlighed er vigtig i nærområdet.

Thomas Fisker har trukket to medarbejdere fra tiden i Randers med ned til Aarhus for at give nyåbningen den bedste start med erfarne folk i souschefjobbet.

Alle tre kender de hinanden og deres indbyrdes holdning til god service. Et synligt sted, hvor servicen er i højsædet, er ved udgangen.

Fire kasser kan virke som en kasselinje for meget, men rykindet efter kl. 16 kan hurtigt byde på anderledes travlhed i butikken, og her er de ekstra kasselinjer en gevinst.

- Kunderne gider jo ikke stå i kø, så vi kalder altid en ekstra medarbejder, hvis der står mere end tre kunder i kø, fortæller Patrick Kristoffersen, den ene af butikkens to souschefer, mens han fylder varer op i køledisken.

Selv skal Thomas Fisker videre i dagens kalender, hvor der står ERFA-gruppemøde blandt Rema 1000-købmænd på programmet.

Selv en vækstkonge kan blive bedre.

Opdateret 10. nov 2020