Ellemann i kovending: Klimaafgift på kød i køledisken

Miljø 30. aug 2023 -
This describes the image
Foto: Helle-Karin Helstrand|
  • Coop er principielt ikke modstander, mens  Dansk Erhverv advarer mod at gå tilbage til en fuser

Vi bliver nødt til at spise markant mindre kød, hvis vi skal imødegå klimaforandringerne. Det har længe været budskabet fra den grønne tænketank Concito.

Nu har Venstres formand Jacob Ellemann-Jensen taget det budskab til sig og er tilsyneladende klar til kødafgift i køledisken. 

Et bredt flertal i Folketinget har bebudet, at de til vinter vil forhandle om at indføre en CO2-afgift på landbruget.

Men i regeringsgrundlaget har regeringen tilføjet, at en ekspertgruppe udover selve CO2-afgiften også skal undersøge afgifter på forbruget af klimabelastende fødevarer.

Venstres formand ser imidlertid gode argumenter for at lægge en kommende CO2-afgift direkte på fødevarerne i supermarkedet frem for på den enkelte landmand. Det gjorde han klart, da han mandag aften mødte Venstre-medlemmer på Fyn.

Det er en kovending.

Alternativets forslag skudt ned 

Alternativet fremsatte i 2018 et beslutningsforslag, der pålægger regeringen at indføre en klimaafgift på okse-, kalve-, og lammekød.

Selvom de fleste partier i Folketinget var enige i, at danskerne bliver nødt til at spise mindre kød fremover, ville ingen stemme for beslutningsforslaget.

Daværende miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen kaldte forslaget "en rigtig dårlig idé" og henviste til, at den enlige forælder ville få sværere ved at lave en spaghetti med kødsovs til sine børn. I stedet vil han give danskerne oplysninger om produkterne, så de selv kan træffe et fornuftigt valg på et oplyst grundlag.

Branchedirektør i Dansk Erhverv Handel, Lotte Engbæk Larsen, skriver på X om kovendingen: ”Tænker ikke at det kan være rigtigt at Venstre går tilbage til en fuser. En CO2-afgift på produktniveau er en ny fedtafgift. Det var en kæmpefejl og blev afskaffet efter 15 måneder. Lad os finde andre løsninger, f.eks. klimamærke på fødevarer.”

Danmarksdemokraterne (DD) er modstandere af en afgift på forbruget af oksekød og andet, der har stort klimaaftryk.

- SVM-regeringens mulige plan om klimaafgifter på bl.a. oksekød vil igen gøre det dyrere at være dansker, skriver Hans Kristian Skibby, DD, på det sociale medie X – tidligere Twitter. Partiet vil ikke være med til at særbeskatte kød.

Omvendt mener Radikale Venstre, at det ikke bare er landbruget, men også forbrugerne, der bør betale mere for det klimabelastende oksekød.

Fedtafgift var et monster

Købmændenes interesseorganisation De Samvirkende Købmænd, DSK, peger også på historien for at skyde kødafgiften ned.

- Tilbage i 2009 vedtog den daværende VK-regering i samarbejde med Dansk Folkeparti en fedtafgift. Afgiften trådte i kraft 1. oktober 2011, men blev heldigvis afskaffet igen allerede fra 1. januar 2013.

- Det var et administrativt monster - og det var alt andet end let at være virksomhed med den afgiftspolitik, skriver adm. direktør Jannick Nytoft, DSK, på Linkedin.

DSK frygter, at historien gentager sig med et nyt administrativt monster, der kan påføre tusindvis af virksomheder nye administrative byrder ovenpå Europas i forvejen mest beskattede fødevarer. Til gengæld ser DSK frem til et grønt klimamærke.

Coop er principielt ikke modstander

Hos Danmarks næststørste dagligvarekoncern lyder lidt mildere toner.

- Principielt har vi ikke noget mod, at man bruger afgifter til at flytte forbruget i en mere bæredygtig retning, siger Jens Juul Nielsen, kommunikationsdirektør i Coop, til dagbladet B.T.

For Coop er det dog afgørende, at konkurrencevilkårene er ens for alle. Det vil sige, at man ikke skal ikke kunne købe kød på nettet fra Sverige eller Tyskland eller på anden måde snige sig uden om de danske afgifter.

Også Rema 1000, som er Danmarks næststørste discountkæde efter Netto, ser skeptisk på højere priser, hvis andre priser ikke bliver sænket. Discountkæden viser vej til et mere klimavenligt forbrug gennem differentieret moms, der kan gøre f.eks. frugt og grønt billigere.

Opdateret 31. aug 2023