Lidl er kommet i fornemt selskab i Dansk Erhvervs bestyrelse

Lidl - Navne 18. sep 2024 -
This describes the image
Foto: Lidl Danmark
  • CFO Thorbjørn Liebing skal for første gang repræsentere Lidl i en af Danmarks mest magtfulde erhvervsorganisationer. Her kan han f.eks. udbrede erfaringer fra discountkædens sundhedsinitiativer

Skrevet af: Søren Tougaard

Dansk Erhverv har enorm vægt i dansk erhvervsliv som både erhvervsorganisation og arbejdsgiverforening. Således repræsenterer Dansk Erhverv 18.000 medlemsvirksomheder og over 100 brancheforeninger.

I Dansk Erhvervs bestyrelse finder man flere af Danmarks helt tunge erhvervsprofiler. Flere kommer fra retail- og dagligvarebranchen.

Salling Groups CEO Anders Hagh er f.eks. næstformand. Han har sæde i det øverste organ forretningsudvalget sammen med Tomas Pietrangeli, koncernchef i Dagrofa, og Michael Løve, adm. direktør i OK Amba der nu ejer 50 pct. i Coop Danmark.

I bestyrelsen finder man også Rema 1000 Danmarks adm. direktør Henrik Burkal. Som noget nyt har Lidl Danmark også fået plads i bestyrelsen for første gang i selskabets 22 år i Danmark.

Her er det dog ikke CEO Jens Stratmann, der indtager pladsen, men i stedet den noget mere ukendte profil CFO Thorbjørn Liebing. Han har været økonomidirektør lige siden 2002, hvor Lidl startede op i Danmark.

Han fremhæver, at Lidl nu sidder med ved bordet og kan påvirke erhvervslivets rammevilkår.

- På Dansk Erhvervs årsmøde blev der snakket rigtig meget EU. Der kan jeg bidrage med rigtig stor international viden og erfaring fra andre lande, fordi vi er en del af Schwarz Gruppe med handel i 32 lande, siger Thorbjørn Liebing til Dagligvarehandlen.dk.

Et meget aktuelt eksempel er f.eks. indenfor beredskab som for nyligt har fået sit eget ministerium - Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab.

- Fra Sverige og Finland har Lidl stor erfaring med beredskab, hvor alt er tænkt meget ind i en helhed. Her er de langt længere fremme med deres beredskab end i Danmark. Den viden, der er oparbejdet i andre lande, kan jeg også kanalisere ind i bestyrelsen i Dansk Erhverv, siger Thorbjørn Liebing.

ESG er godt købmandskab

Et andet tema, hvor Lidl har taget fronten i Danmark, er på sundhedsagendaen.

Lidl er således første kæde, der har meddelt, at man udfaser tobak- og nikotinprodukter over en femårig periode, så kunderne efter 2028 ikke længere kan købe cigaretter i kædens butikker. Og alle nye butikker er tobaksfrie i kæden.

Lidls erfaringer på det område håber Thorbjørn Liebing også at kunne udbrede i Dansk Erhvervs bestyrelse.

- Hele ESG-området – sundheds- og bæredygtighedsagendaen – er set med mine jyske briller udtryk for godt købmandskab. Jeg synes, det er utrolig vigtigt, at vi i Lidl viser handlekraft og nogle gange går foran. Det er helt oplagt, at jeg kan tage de initiativer og impulser med ind i Dansk Erhverv. Jeg vil rigtig gerne dele vores erfaringer, det er det, vi oplever, vi får mest ud af, siger Thorbjørn Liebing, der trods nyt ansigt i bestyrelsen bestemt ikke er ukendt med Dansk Erhvervs agendaer.

Det lange seje træk

Igennem en årrække har Thorbjørn Liebing været regional engageret i det udvalg, som Dansk Erhverv har i Sydjylland, mens han også har været aktiv i handelsudvalget, der arbejder med landsdækkende temaer.

Disse erfaringer har gjort ham til den helt rette bestyrelsesprofil i Dansk Erhverv.

-  Jeg har arbejdet på de indre linjer i Dansk Erhverv igennem længere tid. Derudover har jeg også været med lige fra starten i Lidls danske forretning og har igennem årene – 22 år – oparbejdet en kæmpe viden om det danske dagligvaremarked. Jeg er nok typen, der gerne vil lave det lange seje træk, fordi det tager tid at påvirke ting på en god og struktureret måde, siger Thorbjørn Liebing, der oprindelig er uddannet statsautoriseret revisor og før han kom til Lidl i 2002 arbejdede 10 år hos revisions- og konsulentvirksomheden KPMG

Passion for mad

Selv om Thorbjørn Liebing er talknuser, betyder det ikke, at han ikke ved, hvad der rører sig i butikkerne. Langt fra.

Faktisk er han mere passioneret omkring dagligvarer end de fleste.

- Jeg har den hovedregel, at jeg skal have smagt på alle de varer, som vi sælger i Lidl. Jeg er enorm stolt over at sælge mad til helt almindelige danskere og sikrer kunderne et godt forhold mellem pris og kvalitet. Det er nok også derfor, jeg er blevet hængende, fortæller han med et let grin.

- Jeg har medarbejdernummer fire på hovedkontoret og derfor er der også noget hjerteblod i det, uddyber han.

Discount-DNA

Thorbjørn Liebing husker tydeligt, da Lidl gjorde sit indtog i Danmark med åbningen af 13 butikker samme dag den 29. september 2005. Dengang var Lidl trods en kæmpeejer bagved, en startupvirksomhed lige som alle mulige andre start-ups, fortæller han.

Siden er Lidl vokset til at have over 4000 medarbejdere i Danmark og have alt infrastruktur på plads med nyopført hovedkontor i Aarhus og moderne højlager i Køge, der blev indviet i slutningen af 2021.

- Hver tid har sin charme. Da vi ikke var så mange, havde man måske mere frihed til at gøre nogle ting. Nu er der naturligvis flere hensyn, der skal tages. Vi skaber i langt højere grad resultater i samarbejde med andre, og det er utrolig inspirerende.

- Når det er sagt, er vi fortsat en familieejet virksomhed, hvor det er meget vigtigt, at man holder fast i enkle strukturer og processer. Og det synes jeg også, vi har formået. Vi gør det ikke sværere, end det er. Kernen i vores discount-DNA er, at det skal være enkle og bæredygtige processer. Det lyder som en floskel, men hvis man gør tingene rigtigt første gang, så er det som regel billigst, siger Lidl Danmarks økonomidirektør.

 

 

Opdateret 18. sep 2024