Danske leverandører jagter vækst i Asien

Leverandører 28. aug 2019 -
This describes the image
Landbrug & Fødevarer melder om stor interesse for messer i Kina og Japan Foto: Biofach China

Det er ingen hemmelighed, at Danmark er en lille andedam, ikke ulig den, H.C. Andersen - en anden anerkendt eksportvare - beskrev i Den grimme Ælling.

Blandt andet derfor søger flere danske virksomheder at udforske større rammer på den internationale arena, og her er især Asien et interessant marked.

- Hvis man ser på den samlede danske vareeksport, kommer 25 pct. fra fødevareklyngen, dvs. udstyr, ingredienser, foderproduktion og selvfølgelig fødevarer. Asien er det hurtigst voksende marked for fødevarer. Her udgør eksporten 40 pct., og det skyldes fødevarer. Til Japan har vi f.eks. stor eksport af grisekød, ingredienser og mejerivarer, fortæller Kenneth Lindharth Madsen, afdelingsleder for handel, marked og ernæring i Landbrug & Fødevarer.

Erhvervsorganisationen har i de første seks måneder af 2019 arrangeret 17 eksportfremstød for danske virksomheder, der ønsker at komme ind på fremmede markeder.

Resten af året byder på endnu 13. Dertil kommer en række mere overordnede eller langsigtede projekter.

Fødevaremesser hitter

For fødevareleverandører er fødevaremesser en god måde at nå ud til et bredt publikum, fordi den store masse trækker flere potentielle kunder til. Udfordringen kan til gengæld være, at der er det mere konkurrence.

Her opererer L&F på lignende vis med andre erhvervsorganisationer herhjemme og sørger for at styre rammerne for sådan en messe.

- Der afholdes tre store udstillinger i Kina om året, den første handler kun om økologi. Sidst på året er der også en ren fødevaremesse i Kina, som mange specifikt går efter, fordi de bare skal rejse ud - vi har gjort en stand klar og har samlet en delegation under navnet Danmark, siger Kenneth Lindharth Madsen.

Integrerede løsninger

Når det regner på præsten, drypper det på degnen, og derfor forsøger Landbrug & Fødevarer at favne bredt, når organisationen planlægger ture for danske virksomheder.

Kan man tilbyde udenlandske myndigheder, virksomheder eller investorer en pakkeløsning, kan det gøre en handel lettere.

- Når vi laver markedsaktiviteter ude i verden, er det for hele værdikæden. Også producenter af udstyr til landbrug, produktion, ingrediensproducenter, kornproducenter osv. Det i sig selv er en styrke, når man kommer ud. Vi kan give integrerede løsninger. Det lægger man meget vægt på, især i mellemindkomstlande som Mexico og Indonesien, forklarer L&F's afdelingsleder.

Landbrug & Fødevarer assisterer store leverandører som Danish Crown og Arla, men også mange små og mellemstore virksomheder drager nytte af at komme ud med de store drenge.

Gennem Eksportrådet får L&F tilskud til at hjælpe SMV'er som Frederiksdal Kirsebærvin, Inland Ice og foodserviceleverandøren Orana ud i verden.

Opdateret 10. nov 2020