Mod og ærlighed blev vejen til et topjob i Lidl

Kvinder i ledelsen 19. feb 2024 -
This describes the image
Diana Quist Kristiansen begyndte den 1. august i fjor som ny Head of Real Estate på ejendomskontoret Vest i Lidl med ansvaret for ekspansionen i Jylland og på Fyn. Foto: Lidl
  • Diana Quist Kristiansen begyndte som dekoratør-elev i Bilka. Nu er hun ansvarlig for udviklingen af nye butikker i Lidl.

Som ung tjente Diana Quist Kristiansen sine første penge på at sælge softice med lidt ekstra på toppen og bøfsandwich med lidt mere fyld end ejerne af isboden og pølsevognen brød sig om. Men hun fik glade kunder, der kom igen og håbede på at blive betjent af Diana. 

Samme mission har hun som leder i Lidl ejendomme. 

- Kunderne kan godt lide at få lidt mere, end de havde regnet med, siger Diana Quist Kristiansen.

Derfor glæder hun sig til at være med til at åbne endnu flere nye Lidl-butikker i Danmark, så danskerne får lettere ved at handle i Lidl og blandt andet opdage kvaliteten på kædens egne mærker.

- Hvem kan ikke godt lide tysk kvalitet, spørger hun retorisk.

Ny butik er som ens eget barn

Når den røde løber er lagt, de røde, gule og blå balloner pynter som en portal over indgangen, og den røde snor er klippet til en ny Lidl, har Diana Quist Kristiansen de seneste otte år som regel været med på sidelinjen.

- Det lyder måske sært. Men når man som jeg har været med fra projektstart til en ny butik, der måske er begyndt med kop kaffe hos en grundejer for at gøde jorden til et salg, og til de sidste sten er lagt på parkeringspladsen, så føles det som om, at det er ens eget barn, siger Diana Quist Kristiansen.

Men midt i åbningsfesten og glæden ved at se butiksanlægget fungere i praksis for medarbejdere og kunder - efter måske i op til syv år at have været streger og tal på en computerskærm – tuner tankerne hurtigt ind på såvel de spæde butiksprojekter, hvor masser af planlægning venter forude, som de næsten fuldendte projekter, der står klar i kædens pipeline til at blive de næste i rækken af butikker, der skal åbne.

I efteråret skrev Diana Quist Kristiansen på sin Linkedin-profil: - Det er med stolthed, at jeg endelig kan dele, at jeg den 1. august er startet som ny Head of Real Estate på ejendomskontoret Vest med ansvaret for ekspansionen i Jylland og på Fyn. 

- Det er en opgave, jeg går til med stor ydmyghed. Vi har en vækstambition på over 200 butikker i Lidl, og en del af dem skal placeres i Jylland og på Fyn, så der bliver masser at tage fat på, og jeg glæder mig til opgaven sammen med det bedste team, man kan ønske sig.

Lidl tippede Dagligvarehandlen.dk om, at Diana Quist Kristiansen ville kunne fortælle om det store arbejder, der ligger bag det at åbne en ny butik. Redaktionen valgte at bruge hendes karriere som et eksempel på en kvinde, der har arbejdet sig til tops.

Ingen klar karriereplan

Oversat til dansk er hendes jobtitel projektudviklingschef, hvad der er det foreløbige klimaks i en 25 år lang karriere i dagligvarehandlen for den 45-årige Diana Quist Kristiansen.

Hendes vej til topjobbet har ikke været fast del af en karriereplan. Hun er gennem tiden blevet prikket på skulderen af sine ledere, som har set hendes potentiale. 

Og selv har hun sat en ære i at gøre sit arbejde ordentlig og sige nej tak til udfordringer, som hun ikke selv troede på. 

Derfor blev det også et nej til en konkurrerende kæde, der inviterede til et muligt samarbejde om butiks- og konceptudvikling.

- Min ledetråd har altid været at være ærlig overfor mig selv og mine omgivelser. Og have modet til at sige min mening. Det har vist sig at være en god indstilling og har løbende givet mig nye muligheder og udfordringer. 

- Samtidig har jeg i mine lederroller sørget for at have et godt team omkring mig, som har min fulde tillid og opbakning. Begynder man at tvivle på sig selv, er vejen kort til kontrol af sine medarbejdere i stedet for sparring og udvikling, siger Diana Quist Kristiansen.

Fra 2013 til 2016 var Diana i Nettos internationale afdeling og arbejdede her senest som projektchef med ansvar for konceptudvikling, indretning og opbygning af butikker og designe og udvikle butiksinventar. Det blev for otte år siden springbrættet til nyt job i Lidl.

På samme tid var Lidl i fuld gang med selv at udvikle og udvide sit butiksnet uden brug af eksterne ejendomsudviklere.

- Derfor ville kæden gerne have mig med på holdet på grund af mine kommunikative og visuelle evner. Sådan set blev jeg ansat mere på min personlighed end lige præcis den faglighed, som kæden havde brug for. Det skulle de nok lære mig, forklarer Diana Quist Kristiansen.

Kreativ og visuel

Efter handelsskoleårene i Kalundborg rejste hun til Slagelse, hvor hun blev dekoratørelev i Bilka fra 1996 til 1998.

- Jeg har altid godt kunne lide at tegne og forstille mig, hvordan en idé kunne komme til udtryk på et stykke papir eller karton. Det kunne jeg udleve på butiksgulvet i Bilka, hvor man dengang stadig selv lavede en stor del af sit eget instore-materiale, fortæller Diana Quist Kristiansen. 

Hun byder på en kop kaffe i personalestuen i Lidl Nordhavn, der åbnede for snart fire år siden. Naboen er Netto og lidt derfra ligger Meny. Når Nordhavn er fuldt udviklet vil der dagligt være op mod 50.000 beboere og arbejdspladser.

- Det er en lidt atypisk beliggenhed for Lidl, da vi deler adresse med en biograf og ikke har vores egne parkeringspladser. Men samtidig er butikken et godt eksempel på, at vi også investerer i beliggenheder, der stadig er under udvikling og som først får mulighed for at forløse sit fulde potentiale om nogle år, når området er færdigudviklet, siger Diana Quist Kristiansen.

Ligesom dengang hun solgte is, sætter hun pris på at kunne give noget ekstra til lokalmiljøet og byerne ved at bygge butikker, der er pæne at se på, og som er med til at løfte et områdes udtryk.

- Derfor har vi store åbne glaspartier, så de forbipasserende kan se, at der er liv inde i butikken, og kunderne kan se, at hvad der foregår udenfor, siger Diana Quist Kristiansen.

This describes the image

Da Nordhavn som butik nummer 130 åbnede, blev det fremhævet, at butikken med sine specialproducerede facadekassetter passer godt ind i det omkringliggende byggeri. 
Kæden var begyndt at have mere fokus på at bygge butikker i de store byer og ikke kun uden for bymidter ved typisk trafikorienterede beliggenheder. 

Arbejder to dage i Aarhus

Selv om Diana Quist Kristiansen bor på Islands Brygge og arbejder fra kontoret i København, og to dage om ugen fra Lidls nye hovedkontor i Aarhus, er det hendes århusianske team på fem personer, som i de kommende år skal udvikle kædens nye butikker vest for Storebælt.

- Coronaen lærte os, at vi godt kan arbejde sammen på distancen. Og med den type projektopgaver, som vi arbejder med, spiller den fysiske placering ikke den store rolle.

Meget af tiden går også med at besøge byggepladser eller have møder med grundejere, naboer, politikere og embedsfolk i kommunerne, siger Diana Quist Kristiansen.

Hun røber, at den proces kræver tålmodighed, da det ofte er et skridt frem og to skridt tilbage, inden kommuneplaner og lokalplaner, som regulerer dagligvarebutikker, er faldet i hak og politisk godkendt. Herefter forestår arbejdet med at indhente entreprenørtilbud på byggeriet af butik og eventuelle boliger på førstesalen, som herefter skal videresælges til andre ejere.

Tid til børn og familie

Mens hun havde små børn, som nu er 19 og 23 år, arbejdede hun i en længere årrække først som dekoratør og siden som teamleder i food-afdelingen i Føtex i Greve. Det var før hun fik jobbet i Netto.

- Jeg havde ikke travlt med at gøre karriere, da jeg havde nok at se til på hjemmefronten med små børn. Så det passede mig glimrende. Men sammenlignet med en mand i min generation har det nok været med til at sætte mig 10 år bagud i karrieren. 

- Men det var et bevidst valg, hvad jeg bestemt ikke har fortrudt. Og jeg synes, at min egen historie, viser, at der er flere veje for kvinder at gå i jagten på nye udfordringer. 

- Men jeg er heller ikke i tvivl om, at mine børns generation får en anden tilgang til tidlig planlægning af karriere og senere forældreskab i livet. Men samtidig har de unge den fordel, at forældreskabet med barsel er en fælles opgave, der kan give plads til at gøre karriere for begge parter, siger Diana Quist Kristiansen og siger til sidst i interviewet:

- Jeg vil ikke have et job, fordi jeg er kvinde, jeg vil have det, fordi jeg er den bedste kandidat.

Flere projekter på vej

Dianas seneste åbning på hendes ”marker” var i en tidligere Aldi-butik i Brande den 8. februar.

This describes the image

I alt har Lidl overtaget 20 tidligere Aldi-butikker, hvilket bringer butiksnettet i den tyskejede kæde op på 165 butikker. 13 af dem åbner i Jylland og på Fyn.

- Derudover har vi en masse spænende projekter, som vi selv har udviklet, der er på vej både Aarhus i og resten af landet, siger Diana Quist Kristiansen, der for sit eget vedkommende kan se frem til syv åbninger på seks uger vest for Storebælt.

Opdateret 8. mar 2024