Moderniseret Spar-købmand flirter med indeks 200

Dagrofa 24. apr 2019 -
This describes the image
Foto: Christian Kjeldsen, Spar Klitmøller

Spar-kæden vokser og tager markedsandele. Det seneste halve år er der åbnet tre helt nye Spar-butikker, og flere har moderniseret eller er ved at blive det.

En af dem er Mikael Konradsens Spar i Klitmøller, som netop har lagt 400 kvm til den 495 kvm store butik. Det er blandt andet blevet til nyt lager, nyt CO2-anlæg, køl og frys, nyt køkken med masser af delikatesse og et lille cafeområde. Alt i alt en investering på omkring 10 mio. kr. – men den er allerede godt i gang med at betale sig selv hjem.

- Det er snart 14 dage, siden vi åbnede med den nye butik, og jeg kan se en kraftig vækst i tallene. Sammenlignet med påsken sidste år har vi 31-41 pct. fremgang, siger Mikael Konradsen kort før påskens helligdage.

Særligt frugt og grønt ”præsenterer sig meget bedre”. Et større udvalg og en placering centralt i butikken gør, at varegruppen ligger omkring indeks 200, selv om der ikke har været særlige tilbud. Også kød, som tidligere har været en udfordring, samt øl, vin og spiritus er i vækst.

- Men der er eddermaneme også blevet arbejdet igennem. Jeg har ikke været under 100 timer de sidste to måneder. Det har været en sej omgang, erkender købmanden, der insisterede på at holde butikken åben, mens der blev bygget om.

To års uafbrudt vækst

Det er eksempler som Mikael Konradsen i Klitmøller, som er med til at inspirere andre købmænd til at tage skridtet og kaste sig ud i moderniseringsprojekter, siger Richo Boss, Spars kædedirektør.

- Vækst giver tro på fremtiden. De butikker, der driver store vækstrater, er dem, der løbende moderniserer anlæg og bliver bedre på convenience, delikatesse osv. Så bliver man selv mere tilbøjelig til at investere. Det er rart, at det er en bevægelse, der kommer fra købmændene.

Pt. er 15 butikker ved at blive bygget om, og for Spars vedkommende er det ”det endnu stærkere koncept og moderniseringen af det eksisterende butiksnet, der driver væksten” i kæden, siger Richo Boss.

- Selv om vi mangler påsken i forhold til sidste år, har vi vækst i første kvartal. Det er ottende kvartal i træk med vækst i Spar. Det giver lyst til at investere i fremtiden. Det tempo, vi har på nu, har vi ikke set før. Det giver energi, uddyber han.

Boss ser kæderne gå et lyst 2019 i møde, kickstartet af et solidt første kvartal, som byder på vækst på trods af, at påsken først faldt i april i år.

Opdateret 10. nov 2020