Købmandspar: ”Vi siger aldrig farvel til Spar”

Dagrofa 21. dec 2018 -
This describes the image
||||| Sonja og Paul Petersen har været Spar-købmænd i 29 år og har netop bygget en ny butik for at gøre Spar i Agerskov attraktiv for næste generation købmand. Foto: Caroline Burchardt|Frugt og grønt er kommet på køl og deler blandt andet pladsen med et stort

Man skal ikke være i selskab med Sonja og Paul Petersen fra Spar i Agerskov ret mange minutter, før man bliver klar over, hvilket stof de er gjort af. Den hæsblæsende energi og enorme begejstring for faget lyser langt væk og kan ikke undgå at smitte.

I 33 år har parret drevet købmandsforretning i byen. Først som Dankøb, og siden 1989 som Spar.

Tre årtier havde medført tilbygninger og knopskydninger på den oprindelige butik, og for to år siden besluttede de at begynde helt forfra for at gøre butikken mere attraktiv for en kommende efterfølger.

- Det kom sig af, at vi havde problemer med at finde plads til julevarerne. Året inden havde Paul sat nye hylder op i midtergangen, så der var en meter mere, men vi havde nogle gange en grøn Arla-kasse stående, så kunderne kunne nå varerne, griner Sonja Petersen og kalder det en livsdrøm, der går i opfyldelse.

Det er blevet til en ny og topmoderne butik på 1450 kvm, hvoraf de 450 kvm er en del af den gamle forretning på 500 kvm, der nu bruges som lager. Komplet med energioptimering, blomsterbutik og hyggekrog.

[caption id="attachment_75363" align="alignnone" width="696"] Butikken har haft blomsterbutik i ti år og gør ekstra ud af den afdeling i forområdet i den nye butik. Foto: Caroline Burchardt[/caption]

Sætter sig i kundens sted

Den nye butik bærer tydeligt præg af, at parret har tænkt i helt nye baner. Der er plads i gangene, så man kan komme rundt med en kundevogn, og væk er de grønne mælkekasser.

En tilsyneladende overflødig detalje som facadevinduer var vigtig at få med, for som Sonja Petersen siger:

- Vi har prøvet at lave en god atmosfære for medarbejderne. De to store vinduer er ikke for, at det skal se godt ud. Det er, så medarbejderne kan se, om det regner, sner eller solen skinner, og om der er kunder på p-pladsen. Hvis man kommer, når det er mørkt, og går, når det er mørkt, kan man stadig se, hvordan dagen har været.

[caption id="attachment_75364" align="alignnone" width="696"] Det har kostet 2000 kr. at indrette "Snak-sammen"-hjørne i den nye Spar-butik, hvor kunderne kan mødes over en kop kaffe og dagens aviser. Foto: Caroline Burchardt[/caption]

For Paul Petersen var det et must, at kundevognene skulle stå indenfor. Det lønner sig nu.

- Der er nogle, der har grinet bag vores ryg over det. Men vi har også et ansvar som købmænd for at sørge for, at kunden har lyst til at tage vognen fremfor kurven. Og vi kan se, kundekurven er steget ret kraftigt. Kunderne handler ikke med kurv længere, nu handler de med vogn, siger han.

- Inden vi byggede, satte vi os ned og tænkte på, hvad vi kunne tænke os, hvis vi skulle ud at handle. Og hvis vores børn og deres familier skulle ud at handle. Det er ikke nok i dag, at købmanden er sød. Der skal stå noget mere bagved. Noget faglighed og kvalitet, for at vi bliver valgt som det foretrukne indkøbssted, supplerer Sonja Petersen.

Nye kategorier giver kunder

Nyhedsinteressen har bragt en masse nye kunder til Agerskov, og dem er Sonja og Paul Petersen fast besluttet på at fastholde.

Åbningstiden er udvidet med en time til kl. 21, den eksklusive bagerafdeling med lokale specialiteter har fået en central placering, og to ansatte sørger hver dag for et stort og varieret sortiment i den nye delikatesseafdeling.

Et tredje fokusområde er frugt og grønt, der møder kunden som noget af det første. Skydedøre er med til at holde afdelingen nedkølet, så varerne holder sig friske længere. Sammen med delikatesse- og bagerafdelingen er det blevet den mest populære kategori i den nye butik.

[caption id="attachment_75362" align="alignnone" width="696"] Frugt og grønt er kommet på køl og deler blandt andet pladsen med et stort udvalg af økologi og fri for-varer. Foto: Caroline Burchardt[/caption]

Parrets engagement viser sig også i opprioriteringen af varer, man ikke umiddelbart forventer er et trækplaster i en by med ca. 1200 indbyggere.

- Økologi er jo et storbyfænomen, og vi har skubbet det lidt foran os. Når vi endelig fik økologi hjem, kunne vi ikke nå at sælge det. Men det var, fordi kunderne ikke lavede det totale indkøb hos os, for vi havde ikke alt det, de skulle bruge. Nu har vi givet den fuld gas på økologi og fri for-varer, og det boomer herude på Lars Tyndskids mark. Det er helt vildt, siger Sonja Petersen og understreger:

- Vi kan vente på, samfundet vender, eller vi kan vende samfundet selv!

Sammenhold i Spar

Den nye Spar i Agerskov er stor og velassorteret nok til at være en Meny; men det kan der slet ikke blive tale om, hvis man spørger hr. og fru Petersen.

- Vi vil ikke være en lille Meny, vi vil hellere være en stor Spar, siger Paul Petersen.

- Spar betyder alt for vores identitet! Den dag, der kommer en ny købmand, kan vedkommende tage beslutningen. Men så længe der står købmand på mit navneskilt, er jeg Spar, afbryder Sonja Petersen.

[caption id="attachment_75367" align="alignnone" width="696"] I den nye butik er der lagt vægt på åbenhed og gangplads, så kunderne hurtigt kan få overblik og komme rundt med kundevognen. Foto: Caroline Burchardt[/caption]

Hvad er det, Spar kan?

- For det første passer kædens markedsføring 90-95 pct. til vores type butik. Det dur ikke, at vi har for mange varer med, som ikke passer til os. Spar gør også plads til, at man selv kan lave markedsføring og brande sig med det, der passer til området, forklarer Sonja Petersen.

Hun tilføjer, at Spar har givet et stort sammenhold i kæden med mange gode kolleger. Et sammenhold, som ligger godt i tråd med Dagrofas nye strategi, som blandt andet lægger op til et stærkere samarbejde i koncernen.

- Vi vil gerne sparre med vores kolleger for at se, om vi kan lære noget af dem. Vi er jo kolleger, vi er ikke konkurrenter. Sådan var det førhen. Men man kan ikke bruge det til noget at ville overgå hinanden. Vi vil gerne lære af dem, der klarer det godt, siger Paul Petersen.

Ny købmand med Spar-dna

Spars motto er at være ”en af de lokale”. Med 33 år i samme by – hvoraf 25 år var ovenpå butikken – har Sonja og Paul Petersen, på henholdsvis 53 og 57 år, været en del af lokalsamfundet i større grad, end de går og tænker over.

Selv om de har været med til at arrangere byfester, messer, open by night, juletræsfester, Spar-koncerter og meget andet gennem årene.

- Vi startede i en lille butik med en halv mio. kr. i omsætning, og man bliver lidt lokalpatriotisk. Vi har bygget lokalsamfundet op til det, det er i dag. Man kan i hvert fald ikke sige, vi ikke har været med, siger Paul Petersen.

[caption id="attachment_75369" align="alignnone" width="696"] 24-årige Katrine Jespersen startede som souschef, dagen efter hun var færdig med uddannelsen. Hun har været med til at åbne den nye Spar i Agerskov. Foto: Caroline Burchardt[/caption]

Og derfor skulle der en ny og smart butik til, så næste generation købmand kan overtage en moderne, energioptimeret og driftssikker forretning, når engang købmandsparret vil på pension.

- Vi gjorde op med os selv, at vi godt vil dette her mange år endnu. Vi vil gerne være gamle købmænd, men vi vil også gerne have en ung med, hvis der er en, der vil, siger han.

- Jeg kunne ikke forestille mig, vi ikke skulle fremtidssikre. Både for byen og for lokalområdet har det været utroligt vigtigt for os, at der kommer en købmand efter os. Det er noget, vi giver tilbage til samfundet, den dag vi ikke skal være købmand mere, siger Sonja Petersen og understreger, at en ny købmand også skal have Spar-dna’et.

- I et lokalsamfund kan man ikke komme fra en anden by og være en Spar-Købmand. Det kan man ikke i vores verden. Det er ikke sikkert, man skal bo ovenover butikken, men man skal bo i byen. Så har du det lokale dna, forklarer hun.

Fakta om Spar i Agerskov

  • Den nybyggede butik har et salgsareal på 1000 kvm og 450 kvm lager
  • Byggeriet af den nye butik har taget knap to år og kostet 10,5 mio. kr.
  • Omsætningen i sidste regnskabsår i den gamle butik var på 36,5 mio. kr.
  • Kundegrundlaget er ca. 1500 mennesker i en radius af 7-12 km
Opdateret 10. nov 2020