Købmand i ny Meny-butik: Kunderne skal hele tiden have nye oplevelser

Dagrofa 10. maj 2017 -
This describes the image
||||||||||||||||| Fotos: Helle-Karin Helstrand|||Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand|Vinterens grøntsagsmangel er overstået, og nu bliver priserne på grønt normaliseret. Foto: Helle-Karin Helstrand||||||||||||Vin sameksponeres med blandt andet fisk for at trække kunderne ne

"Kan du ikke komme en halv time senere. Jeg har lige en aftale med en sushileverandør?”

Sådan lyder meldingen fra købmand Henrik Sørensen, da Dansk Handelsblad spørger om lov til at kigge forbi i den halvanden måned gamle Meny i Støvring i Østhimmerland. Butikken erstatter en gammel butik på den anden side af gaden.

Købmanden har nemlig besluttet sig for - på kunderne opfodring - at sælge sushi om fre-dagen i samarbejde med restaurantkæden SushiSushi.

- Det er vigtigt altid at lytte til kunderne. Både når de kommer med ros, ris og gode ideer. Sushi er jo hypet på samme måde som tapas, og jeg vil gerne have bedre fat i det yngre segment i byen, siger købmanden.

Støvring har 7.500 indbyggere, og mange nye børnefamilier flytter til byen.

- Nogle af dem er tidligere kørt til en af Meny-butikkerne i Aalborg, når de skulle have noget ekstra. Jeg kan se, at de nu kommer her, siger Henrik Sørensen, der er på vej med flere nye tiltag.

- Nu er vi rykket ind den nye butik, hvor Meny-konceptet virkelig kommer til sin ret. Så skal der bygges ovenpå. For kunderne skal hele tiden tilbydes nye indkøbsoplevelser, siger køb-manden, der har brugt en del energi på små og store praktiske opgaver omkring flytningen fra den gamle butik.

- Jeg er lidt overrasket over de mange små ting, som jeg har skullet tage stilling til. Som eksempelvis hvor hundekrogen skulle sidde. Men det har også været sjovt, og har man prøvet at bygge butik, har man prøvet det meste, smiler han og tilføjer, at han dog glæder sig til at få tid til at være mere ude i butikken sammen med kunder og medarbejdere.

- Det er det, jeg brænder for. Meny-konceptet med fokus på mad og kundeoplevelser er lige mig. Men jeg vil være i butikken og kommer aldrig til at bruge min tid på kontoret, siger Henrik Sørensen.

Købt sammen med Dagrofa

Han har arbejdet i den gamle, privatejede Meny i Støvring i 25 år. De seneste år som første-mand med stort ansvar for den daglige drift. Den 22. marts lukkede butikken, og Henrik Sørensen åbnede dagen efter den nye butik på Støvring Bytorv, hvor Dagrofa har etableret Jyllands første nybyggede Meny.

- Hans ville sælge sin butik efter flere end 30 år som købmand i byen, men jeg hverken ville eller kunne købe butikken alene. Hans solgte i stedet til Dagrofa med ønsket om, at jeg skulle drive butikken videre - og med en melding til Dagrofa om, at der var mulighed for at rykke over på det kommende bytorv, fortæller Henrik Sørensen om sin forgænger, Hans Christensen, der nu er gået på pension.

- Jeg havde ret frie hænder, mens jeg arbejdede under Hans, og han har æren for, at jeg har kunnet åbne den nye butik sammen med et erfarent og dygtigt personale. Min selv-bestemmelse er nogenlunde den samme nu, og jeg har fået en rigtig god sparringspartner i regionschef Bo Petersen, siger Henrik Sørensen, der dog oplever, at samarbejdet med Da-grofa har givet ham mere administrativt arbejde.

Men det har også givet ham nye muligheder at få en helt ny butik.

- Den gamle kunne ikke udvides mere, og den var ved at være nedslidt. Vi kunne slet ikke det, vi kan her, siger købmanden, der allerede har trukket nye kunder til med sine aktiviteter.

En flytbar kasse

- Da torvet blev indviet, nogle uger efter at vi var flyttet ind, solgte vi hjemmelavede pølser fra grill. Slagteren producerede 180 pølser og sagde til mig, at han jo kunne sælge resten i butikken. Men allerede efter en time var der udsolgt, selv om det regnede. Nu har vi købt en grill og en køler til at stille op udenfor og har planer om at lave flere arrangementer af den slags på torvet, fortæller købmanden, der også har investeret i en flytbar kasselinje.

- Den bruger vi til daglig ude på lageret til varer og mad, der skal leveres ud af huset. Vi sælger for 5-6 mio. kroner ud af huset om året, og det tager tid fra kunderne, hvis det skal gennem den almindelige kasselinje, siger købmanden og tilføjer, at kassen kommer med ud på torvet, når der er arrangementer der.

I forbindelse med at butikken nu har en fiskeafdeling, er der investeret i en rygeovn.

- Fiskeafdelingen er blevet rigtig populær, så vi har planer om at sælge røget laks og vin til et kommende torvearrangement, fortæller købmanden, der også har planer om at arrangere en kvindeaften med smagsprøver på rosévin, tapas og delikatesser.

[caption id="attachment_59735" align="aligncenter" width="2000"] Vin sameksponeres med blandt andet fisk for at trække kunderne ned i vinafdelingen, der ikke ligger i direkte forlængelse af fødevareafdelingen[/caption]

Aktiv på Facebook

Først vil han dog invitere til vinmarked for at gøre lidt mere opmærksom på vinafdelingen, som han selv er ansvarlig for. Den ligger lidt tilbage i butikken, der er formet som et L - og ikke i direkte forlængelse af afdelingen med de friske fødevarer.

- En af fordelene ved at eje butikken sammen med Dagrofa er, at jeg er kommet med i et regionssamarbejde med seks andre butikker. Vi kan udveksle ideer og sender snart en fælles vinavis ud, fortæller Henrik Sørensen, der også har udvidet sin personalestab med en kommunikationskonsulent på deltid.

- Hun skal markedsføre os på Facebook, og det gør hun rigtigt godt. Vi har allerede mere end fordoblet antallet af følgere på siden, fordi hun har meget mere forstand på at bruge den, end jeg har. Hun trækker blandt andet følgere til ved at lægge konkurrencer på siden. De bliver delt mange gange, og det giver kunder fra oplandet, fortæller købmanden, der forventer en pæn fremgang i omsætningen i den nye butik.

- Jeg kan ikke sætte tal på vores forventninger, men selvfølgelig regner både Dagrofa og jeg med fremgang. Men det var også nu, skuden skulle vendes, siger Henrik Sørensen, inden han går ud i butikken for at snakke med en flok jyske Meny-købmænd, der er kommet på besøg for at inspicere den nye butik.

Meny i Støvring:

- Ejet af Dagrofa og købmand Henrik Sørensen

- Salgsareal: 1111 kvm.

- Ansatte: 45 i alt - heraf er 32 fastansatte. 12 er ansat i slagter, delikatesse- og fiskeafdelingen

Konkurrenter: Aldi, SuperBrugsen, Netto, Fakta - og om kort tid åbner Rema 1000. Byens Kiwi lukker.

- Aalborg Storcenter med Bilka ligger cirka 14 km fra byen.

Opdateret 10. nov 2020