Dagligvarekæder lider milliardtab på svind

Coop 17. aug 2018 -
This describes the image
Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen
Skrevet af: Søren Tougaard

Der findes ikke et præcist, aktuelt tal på svindomfanget i dansk dagligvarehandel. Hverken brancheforeningen Sikkerhedsbranchen eller Dansk Erhverv har tal på omfanget og udviklingen i svindet herhjemme.

Og ingen i dagligvarebranchen ønsker - ikke overraskende - at oplyse om det præcise svindomfang overfor Dansk Handelsblad.

Rapporten The Global Retail Theft Barometer fra 2013 udgivet af sikkerhedsvirksomheden Checkpoint System viste, at svindet i de danske butikker udgjorde 1,14 pct. af omsætningen, svarende til 3,2 mia. kr.

Sidste gang rapporten blev udarbejdet i 2015, omfattede den ikke Danmark.

På globalt plan havde barometeret dog registreret en stigning i svindet fra 2014 til 2015, hvorfor man må antage, at den udvikling også var gældende herhjemme.

Omregnes et svind på 1,2 pct. til kroner i dansk dagligvarehandel, betyder det, at branchen samlet set lider et tab på 1,3 mia. kr. årligt ud af en omsætning på 111 mia. kr.

Og et svind på 1,2 pct. er nok også i den lave ende af skalaen, mener en sikkerhedsrådgiver, der arbejder tæt på kæderne om at mindske deres svind.

- De fleste detailkæder i Danmark regner med et svind omkring 1,2-1,6 pct. af omsætningen. Det er dog meget svært at få de nøjagtige tal fra kæderne selv.

– Jeg er dog ret sikker på, at omfanget ikke er blevet mindre de senere år, siger Jesper Schønnemann, salgschef i Nordic Retail og mangeårig rådgiver i sikkerhedsbranchen.

Omfangsrigt tyveri

Ifølge det globale barometer står kriminaliteten for langt den overvejende del af det totale svind i detailhandlen.

Butikstyverierne udgør samlet set 38 pct. af butikkernes svind, mens medarbejdertyverier udgør 35 pct.

Leverandørleddet tegner sig for 15 pct., mens det administrative svind, som blandt andet tæller kassationer, står for 12 pct.

I en nyere kvantitativ undersøgelse om forebyggelse af svind i 2017 udarbejdet af professor Adrian Beck, University of Leicester, angiver de adspurgte virksomheder dog, at den største årsag til svind (33 pct.) er arbejdsprocesser og administrative fejl.

Halvdelen af de adspurgte 18 virksomheder angiver kriminalitet til at udgøre 20 pct. eller mindre af virksomhedens totale svind.

Faldende svind i Lidl

Hos Lidl har man igennem en årrække haft fokus på at nedbringe andelen af svind. Blandt andet gennem forebyggelse af tyveri.

Nogle af Lidls initiativer omfatter sikring af flere varer, særlige placeringer til tyverifølsomme varer og videoovervågning i alle butikker og på steder, hvor risikoen for tyveri er særlig stor.

Salgsdirektør i Lidl Danmark, Marcus Gustafsson, fortæller desuden, at Lidl foretager test med røgkanoner og indkøbsvogne, som låser, hvis de køres ud af butikkerne.

- En af vores vigtigste opgaver i Lidl er, at vores butikker skal være et trygt sted at være for både kunder og vores medarbejdere. Derfor arbejder vi altid på at forbedre sikkerheden i vores butikker og har gennemført en række forskellige initiativer for at skabe et sikkert miljø, hvor tyveri forebygges og om muligt helt undgås. Gennem vores medarbejderes indsats har det samlede svind været faldende gennem flere år, og det fortjener de stor ros for, siger Marcus Gustafsson.

Hos Coop siger analysechef Lars Aarup, at man generelt ikke oplever et udsving i svindet.

- Der er nogle butikker, der er mere plaget af tyveri end andre. Her sætter man f.eks. klistermærker på dyrere varer, låser dem inde inde og flytter den dyre rødvin om bag ekspedienten, fortæller Lars Aarup.

Opdateret 10. nov 2020