Coops cateringselskab skuffer

Coop 24. maj 2019 -
This describes the image
Foto: Kokken & Jomfruen
Skrevet af: Søren Tougaard

Coops offensive investering ind i udespisningsmarkedet via opkøbet af halvdelen af Catering Danmark for to år siden mangler fortsat at give et økonomisk afkast.

Overskuddet for 2018 landede således på yderst beskedne 29.500 kr. mod et overskud på 2 mio. kr. i det skæve regnskabsår 2016/2017, som blev afsluttet, lige før Coop annoncerede opkøbet.

"Årets resultat er lavere end forventningerne ved årets begyndelse. Resultatet er påvirket af manglende omsætningsindfrielse i forhold til det budgetterede for regnskabsåret 2018. Regnskabet er samtidig påvirket af en række omkostninger i relation til udvikling af selskabets brands i forhold til at øge omsætningen", lyder forklaringen i ledelsesberetningen.

Catering Danmark tæller koncepter som Kokkens Hverdagsmad, Kokken & Jomfruen, Smageriet mv. og leverer måltidskasser til private, frokostordninger til virksomheder samt brunch og selskabsmad.

Samtidig er selskabet også begyndt på at levere flere tusinde frisksmurte sandwich hver dag til et større udvalg af Coops i alt ca. 1050 butikker.

Selv om Coop endnu ikke har fået økonomisk udbytte af investeringen, mener Coops topchef Peter Høgsted alligevel, at Coop allerede nu drager store fordele af ejerskabet.

- Vi er i fuld gang med at udvikle forretningen ved at lægge Coop-relevante løsninger ind. Vi har startet med hele sandwich-produktionen, hvor et af de store køkkener i Catering Danmark kun står og smører sandwich og wraps to-go til Coops butikker. Og samtidig er vi ved at kigge på kolde madtidsløsninger, hvor Catering Danmark kan supplere det udvalg, vi allerede har. Så motoren er lige så stille oppe og køre, og der fylder vi så mere på efterhånden. Men det skal også være sådan, at vi gør det i takt med, at vi ikke smadre virksomheden ved at putte for meget volumen ind med det samme, sagde Peter Høgsted kort før regnskabsafslutningen i december sidste år.

Uenigheder om driften

Mens Coop ejer den ene halvdel af selskabet, ejer familien Færch den øvrige andel gennem moderselskabet Færch & Co. Holding.

Cateringselskabet repræsenterede umiddelbart før Coops opkøb en årsomsætning på mere end 200 mio. kr., men nok engang oplyser Catering Danmark ikke om omsætningen i dette årsregnskab.

Af regnskabet fremgår det, at bruttofortjenesten steg med lidt over 2 mio. kr. til ca. 73 mio. kr., mens resultatet før finansielle poster tog et dyk fra 2,5 mio. kr. i 2016/17 til blot 121.000 sidste år.

Catering Danmarks annoncerede i februar i år et brud med selskabets formand gennem tre år, Mogens Aaby, efter uenigheder om driften og samarbejdet.

I stedet har selskabet indsat Bjarke Hedelund Færch som formand, mens direktøren i lidt mere end et år har været Mikkel Lohmann Davidsen.

Og selskabets ledelse forventer vækst i både omsætningen og resultatet i år, hvor væksten i virksomhedens resultat forventes at vækste relativt mere end omsætningen, fremgår det af ledelsesberetningen.

 

 

Opdateret 10. nov 2020