Coop investerer halv milliard i ny lavpriskæde

Coop 24. aug 2020 -
This describes the image
Coops andel af lavprismarkedet er for lavt i dag. Det skal Coops nye lavpriskoncept rette op på, siger Jens Visholm, koncerndirektør i Coop. Foto: Henrik Frydkjær
Skrevet af: Søren Tougaard

Det skal gå meget galt, hvis Coop 365 ikke bliver det endelige navn på Coops nye lavpriskæde. Det siger koncerndirektør Jens Visholm til Dansk Handelsblad, hvor han også fortæller, at Coop er klar til at investere et stort trecifret millionbeløb i kæden.

- På toppen af det, vi i forvejen bruger på moderniseringer, vil vi investere en halv mia. kr. over to-tre år i den nye kæde. Det beløb går blandt andet også til uddannelse af medarbejdere. Testen skal selvfølgelig først vise, at det er en god idé, men vi mener, der er et klart behov hos kunderne i et koncept, som lægger sig mellem discount og supermarkeds-formatet, siger Jens Visholm.

Coop har tidligere testet ni Fakta-butikker under navnet Coop Hverdag. Her er dagligvarekoncernen blevet en del erfaringer rigere.

Alligevel adskiller Coop 365-testbutikkerne sig dog kraftigt fra både Coop Hverdag og Fakta.

- Vi er startet helt forfra på sortimentet, varesammensætningen, indretningen og flowet gennem butikken. Der er kommet 1000 nye varer ind, mens andre er røget ud. I alt får butikkerne 25 pct. flere varer. Det gør, at vi kommer over 3000 varer, som er fast i sortimentet. Gennemsnitprisen bliver væsentlig lavere end tidligere, siger Jens Visholm.

Vil øge lavprisandelen

Samtidig understreger han, at den nye kæde ikke kun er øremærket tidligere Fakta-butikker, men at også SuperBrugsen og Dagli'Brugsen-butikker kan blive en del af Coops nye lavpriskæde, hvis butikkerne bedre kan servicere kunderne under det nye koncept.

- 40 pct. af dansk dagligvarehandel bliver solgt via lavpris i dag. Vi har været gode til at drive supermarked, hvor vi har fastholdt vores markedsandel. Selv om discount er vokset, er det kun lidt over 20 pct. af vores salg, der bliver solgt i lavpris i dag. Den andel vil vi øge.

- Det er derfor, vi går ud og siger, at det er lavpris, som det burde være. Det er det, som vi vil levere, siger Jens Visholm om det nye koncept.

Coop har i første omgang planlagt 15 Coop 365-butikker, hvoraf de første 13 åbner den 3. september og to andre følger senere.

Opdateret 10. nov 2020