Slikposer har vokseværk

Trends 11. jul 2024 -
This describes the image
Størrelsen på slikposen ved køb af bland selv-slik gør en forskel for, hvor meget slik kunderne køber. Foto: Dagligvarehandlen.dk
  • Forsøg i Rema 1000 fører til ændringer i kædens slikposer

Skrevet af: Henrik Denman

Mange kender situationen fredag eftermiddag: I butikker med bland selv-slik står børn og voksne tæt op ad hinanden med fuld opmærksom rettet mod de mange farverige bokse med slik i løs vægt, som de fylder i den ene store pose efter den anden.

Danskerne er storbrugere af slik, og slikket bliver i stigende grad købt i butikker med bland selv-slik. Her har størrelsen af de poser, kunderne kan tage til slikket, en større betydning end man hidtil har været bevidst om.

Kræftens Bekæmpelse fastslår, at danskerne er verdensmestre i slik med et årligt indtag på 12,3 kilo slik og chokolade per person. Dertil kommer is og kager. 

En af grunden til det store forbrug er de stadigt voksende slikposer, både de færdigpakkede og poser til bland selv-slik, mener Susanne Tøttenborg, der er chefkonsulent i Kræftens Bekæmpelse.

– Da mine børn var små, vejede en pose slik 60 gram. Nu er den mindste pose typisk omkring 125 gram, og poser på 400 gram er ikke noget særsyn. Det får os til at spise meget mere slik, for vi spiser ofte, til posen er tom, siger hun.

Øjenåbner i Rema 1000

Et nyt forsøg, gennemført af Kræftens Bekæmpelse i samarbejde med Rema 1000, afslører, at bland selv-posens størrelse gør en stor forskel.

I løbet af 12 uger solgte 10 Rema 1000 butikker bland selv-slik i henholdsvis store poser og mindre poser. Forsøget viste, at der i gennemsnit kom næsten ni procent mere slik i de store poser end i de mindre poser. Det blev på 12 uger til 466 kilo slik.

– Vi havde på forhånd ikke forestillet os den forskel, men på grund af resultatet har vi besluttet at skifte til mindre poser til bland selv-slik. Det flugter med vores fokus på miljø og sundhed. Vi ønsker ikke, at vores kunder køber mere end de ønsker eller har behov for. Derfor har vi jo heller ikke flerstykstilbud, siger kategorichef i Rema 1000, Lasse Lindner.

Susanne Tøttenborg siger, at både producenter og detailhandel har flere muligheder for at fremme forbrugernes sundhed. De kan f.eks. gøre pakke- og portionsstørrelser mindre, undgå flerstykstilbud på slik og undlade at placere slik rundt omkring i butikken uden for deres almindelige hyldepladser.

– Både producenter og detailhandel spiller en afgørende rolle for, hvor mange usunde varer der ender i indkøbskurven og dermed for vores kostvaner. Derfor har de også et medansvar for folkesundheden i Danmark, siger hun. 
 

Opdateret 11. jul 2024