Tech: Stort potentiale i kunstig intelligens i dagligvarehandlen

Teknologi 16. apr 2024 -
This describes the image
Franske Carrefour er en af de dagligvarekæder, der er længst fremme med at bruge kunstig intelligens. Foto: Carrefour
  • Brugen af kunstig intelligens er kun i startfasen, siger ekspert

Skrevet af: Henrik Denman

I europæisk dagligvarehandel vokser interessen for de muligheder, som brugen af kunstig intelligens vil give både handlen og forbrugerne. Branchen er dog fortsat kun i den tidlige fase, hvor europæiske dagligvarekæder for alvor er begyndt at indføre nye innovative løsninger baseret på kunstig intelligens.

Franske Carrefour er en af de kæder, der er længst fremme med at gøre brug af kunstig intelligens.

Kæden fortæller til Retail Institute Scandinavia, at den er nået langt med at satse på nye teknologiske løsninger bl.a. med en kundeassistent. 

I dag kan den enkelte kunde bede den digitale kundeassistent om personlig hjælp til f.eks. at planlægge og købe ind til aftenens måltid, når alle om bordet er vegetarer og gerne vil spise sundt. Carrefour kan i dag se, at især kunderne i kædens e-handel flittigt anvender den digitale løsning, som bygger på kunstig intelligens.

Kæden ser mange andre muligheder for at inddrage kunstig intelligens.

I fremtiden kan kunstig intelligens bl.a. hjælpe til at forudse efterspørgsel på den enkelte vare og dermed hjælpe med til at forbedre forsyningskæden, så varer kommer frem rettidigt i de rigtige mængder.

Start på en ny udvikling
Kunstig intelligens er også på vej som en hjælp til en butikschef, så den kan anbefale, hvilke produkter der skal prioriteres på hylderne.

Dorte Wimmer er trendforsker i Retail Institute Scandinavia:

– Vi er kun i startfasen af en ny udvikling, fastslår hun om fremtidens brug af kunstig intelligens og fortsætter:

– Der er meget positivt i den nye teknologiske udvikling. Der har tidligere en tendens til, at man lancerede teknologien for teknologiens skyld, men i dag er tilgangen en helt anden. Kæderne tænker over, hvilken værdi det skal give til forretningen, hvordan kan man effektivisere ressourcerne, og hvordan kan man gøre kundeoplevelsen bedre og være med til at skabe en god værdi for kunden. Jeg synes helt klart, at der er sket en stor ændring. 

Dorte Wimmer har fulgt den teknologiske udvikling i europæisk dagligvarehandel tæt gennem mange år, og hun ser nogle tendenser.

– I udlandet blev kunstig intelligens i begyndelsen brugt meget i kædernes bagland, altså funktioner, som kunderne ikke ser, men som hører til kædernes infrastruktur. 
Kunstig intelligens bruges således i flere kæder til at lave marketingtekster til tilbudsaviserne eller til kædens webshop, hvor man får automatiseret arbejdet med marketingteksterne. Det var et af de første steder, man så kunstig intelligens blive brugt. 

Den nye teknologisk bruges også i HR-afdelinger, især i onboarding-processer, hvor nye medarbejdere skal onboardes. Spørgsmål om f.eks. tidspunkter for udlevering af lønsedler, afholdelse af ferier og hvor meget den enkelte medarbejder har optjent bruger HR-afdelingen normalt meget tid på, men det overtages i dag af digitale systemer. 

Smartere prissætning
Flere kæder bruger i dag også kunstig intelligens i forbindelse med prissætning. Carrefour har en hurtig prissætning og kan have flere produkter, der har forskellige priser for de samme produkter afhængig af, hvornår sidste salgsdato udløber. Den del styres af kunstig intelligens.

Flere kæder bruger i dag kunstig intelligens til hele indkøbsdelen. Den traditionelle indkøber, der bruger excel-ark, historik, erfaring og mavefornemmelse får i dag hjælp til at forudsige f.eks. fremtidige behov.

Hertil kommer hele logistikdelen, hvor kunstig intelligens hjælper til at have de rigtige produkter de rigtige steder til de rigtige priser. 

Her er der også nogle, som bruger kunstig intelligens til prissætningen til at forudsige, hvad der er den rigtige pris for varen ude i markedet. Det er jo ikke sikkert, at det bare er den billigste pris. Det kan være, at man med fordel kan hæve prisen og dermed tjene flere penge, selv om man måske sælger en smule mindre.

– Det var første skridt i udbredelsen af kunstig intelligens. Her er mange kæder i gang i dag på alle mulige platforme. Det interessante nye er at følge, hvordan man kan anvende kunstig intelligens overfor kunderne, og hvordan kunderne kan bruge kunstig intelligens, når de går ind i butikken. Der er flere forskellige muligheder.

Bedre indkøbsoplevelser
Hos Carrefour kan man med kunstig intelligens spore producenter og producenter og dermed finde ud af, hvordan varerne er produceret og finde frem til varens ingredienser, fortæller Dorte Wimmer. 

Hun ser den nye udvikling ligger i at anvende kunstig intelligens til at levere en bedre kundeoplevelse. Det gælder ikke mindst i kædernes e-handel.

– Den helt store værdi for kæderne i forhold til kundedelen er, når man får det integreret i kædens online flow. Der er kæder som amerikanske Walmart, der i dag kan se, at deres kunder køber for meget mere, når man skal holde børnefødselsdag og de f.eks. søger på pirattallerkener og slik og de mange ting, de skal bruge. Her kan kunstig intelligens i stedet gøre, at man blot kan søge på piratfest, og så kommer alle de produkter frem, som man overhovedet kan tænkes at bruge til en piratfest. Så skal kunden kun søge én gang i stedet for at søge i flere kategorier. 

Kunstig intelligens kan også bruges af butiksmedarbejderne i de kundevendte funktioner. 

– Medarbejderne kan f.eks. en lille terminal hurtigt hjælpe kunden med svar om, hvor en vare befinder sig eller hvornår den vil være fremme på butikshylden. Det sparer mange ressourcer samtidig med, at kunden hurtigt får svar på sine spørgsmål og kan komme videre, siger Dorte Wimmer.
 

Opdateret 16. apr 2024