Nu indleder Salling Group for alvor jagten på Nemlig.com

Salling Group 5. nov 2020 -
This describes the image
Nemlig.com-stifter Stefan Plenge (tv.) og Salling Groups Thor Jørgensen (i midten) duellerede på årets virtuelle ehandels-konference, arrangeret af brancheorganisationen FDIH .Foto: FDIH
Skrevet af: Søren Tougaard

Salling Groups topchef Per Bank har for længst udstukket en ambitiøs kurs for koncernens salg af dagligvarer på nettet. Detailkæmpens mål er i første omgang at nå et onlinesalg på 3,5 mia. kr. med dagligvarer i 2025 og på sigt at vifte markedsleder Nemlig. com af onlinetronen.

De to kombattanter, Stefan Plenge, stifter og adm. direktør hos Nemlig.com og Thor Jørgensen, ansvarlig for Salling Groups onlineforretning, var netop tilløbsstykket i en debat på FDIH’s årlige E-handelskonference, som meget a propos var rykket online på grund af coronasituationen.

Og corona har i den grad accelereret udviklingen inden for nethandel med dagligvarer. Hos Nemlig.com i en sådan grad, at virksomheden i år forventer omkring 1000 nye medarbejdere inden året er omme. I perioder under corona har Bilka To Go sågar femdoblet salget.

Samtidig har Salling Group annonceret en storoffensiv for at få del i det store vækstmarked på nettet, der tager fart fra starten af 2021 med hjemmelevering via Føtex.dk i Storkøbenhavn og udbredelse af opsamlingscontainere ved knudepunkter som tankstationer, omfartsveje og boligområder.

Salling Group har lige lukket abonnementstjenesten Fillop ned, men det sker kun for at koncentrere kræfterne om de dele af onlineforretningen, koncernledelsen vurderer, rummer det største vækstpotentiale, fortæller Thor Jørgensen. I alt vil Salling Group investere mere end 500 mio. kr. i onlineforretningen over de næste to år, offentliggjorde koncernen i foråret.

- Det har hele tiden været vores plan at gøre, når vi følte, at markedet var klar til det. Der er ingen tvivl om, at corona har rykket planen frem. Vi tror på, at markedet er så modent nu, at det giver mening for os at rykke ind med Føtex-brandet, hvor vi også kommer til at levere hjem som supplement til vores click og collect og vores containere, siger Thor Jørgensen.

Stort forspring til Nemlig

Nok er Salling Group Danmarks største detailhandler med en årsomsætning, der meget vel kan lande omkring 60 mia. kr. i 2020, men det er først inden for de seneste par år, at koncernen har taget hul på at sælge dagligvarer online.

Først i starten af 2019 var click og collect-konceptet Bilka To Go rullet ud i samtlige Bilka-varehuse. I foråret 2019 lå den årlige omsætning i Bilka To Go på ca. 150 mio. kr., og selv om Salling Groups onlineomsætning siden er vokset betragteligt, er der stadig et stort hul på mere end 2 mia. kr. op til Nemlig.com.

Sidste år lå omsætningen i Nemlig.com, der har rigmanden Anders Holch Povlsen som investor og majoritetsejer med en ejerandel 67,45 pct., på 1,44 mia. kr. Siden er udviklingen gået stærkt.

- For et år siden havde Nemlig.com en markedsandel på 1,7 pct. af dagligvaremarkedet. Lige nu ligger vi omkring 3 pct. af dagligvaremarkedet. Vi er helt med på, at det i høj grad er boostet af det, der er sket med corona. Jeg har været heldig med at få en helt fantastisk partner med ombord. Det er det, der gør, at vi i dag har et logistikcenter på 36.000 kvm, og at vi har kunnet investere kontinuerligt foran kurven til at kunne bygge kapacitet op til den vækst, vi ser i dag, siger Stefan Plenge, der ser frem til endnu større konkurrence fra Salling Group.

- Det har været en sej kamp som den eneste aktør, at fortælle danskerne om, at det er meget bedre at handle varer på nettet end at gå i de fysiske supermarkeder. Også når du snakker madspild og bæredygtighed. Det, at der netop nu kommer en seriøs aktør som Salling Group på banen, gør bare, at endnu flere danskere får øjnene op for det, siger Nemlig-direktøren.

Første overskud til gode

Ifølge Thor Jørgensen er Salling Groups fokus på at skabe den bedste kundeoplevelse online og sørge for, at koncernens mange kunder kan handle online, når de vil - og naturligvis kommer igen.

- Selvfølgelig har vi lagt en plan: Vi ved, at vi har omkring 35 pct. af det samlede dagligvaremarked, når det kommer til de fysiske butikker. Det kan jeg ikke se nogen grund til, hvorfor vi ikke minimum også skal have online, når vi kigger lidt længere frem, siger Thor Jørgensen om onlinesatsningen.

Han tror fuldt og fast på en stærk organisk vækst og afviser opkøbsplaner ude i fremtiden.

- Der ligger ikke nogle opkøbsplaner. Vi har givet Stefan og Nemlig lidt forspring. Stefan har brugt penge på det, og vi vælger at bruge nogle penge nu her. Der er ingen tvivl om, at vi synes, at Nemlig.com har gjort det godt. Det er klart, at når vi går ind, så har vi før set, at vi har formået at skabe en god forretning for os og for kunderne, siger Thor Jørgensen.

Nemlig.com har endnu sit første overskud til gode. De seneste fem regnskaber har budt på et samlet underskud på 323 mio. kr., og heller ikke i det regnskab for 2020, som virksomheden snart ventes at offentliggøre, er der udsigt til sorte tal på bundlinjen.

Hvornår giver Nemlig.com overskud?

- Det er jo et godt spørgsmål. Det, der er casen, er, at det har vi haft mulighed for de sidste mange år, men det har ikke givet mening, at få virksomheden til at give overskud i forhold til at investere endnu mere i fremtiden, som vi gør. Vi har bygget stærkere organisation, stærkere logistik osv., fordi vi kan se, at markedet udvikler sig så meget. Der er ingen forskel på vores rejse, og den rejse man har mange andre steder.

- Jeg lover jer, at Sallings initiativ kommer heller ikke til at være helt omkostningsfrit. Hvis de offentliggjorde regnskab, vil Føtex.dk tabe penge de næste mange, mange år, hvis de virkelig vil give den gas. Så er det, hvis man virkelig vil bygge en stor forretning, siger Stefan Plenge på spørgsmålet fra Dansk Handelsblad.

Opdateret 10. nov 2020