Kamp om onlinekunder intensiveres: Netto vil levere til døren

Salling Group 9. sep 2019 -
This describes the image
Fillop leverer nonfood og basisvarer hjem til døren. Foto: Netto

Salling Groups discountkæde går nu onlinevejen på egen hånd og lancerer sit eget onlinesupermarked, Fillop.

“Discountbutikker har ikke kastet sig ud i onlineløsninger ret mange steder i verden, simpelthen fordi det er umuligt at tilbyde varer til discountpris leveret til døren – i hvert fald, hvis det også skal være økonomisk bæredygtigt. Vi tror, vi har fundet en måde at gøre det på, som retter sig mod kunder, der ikke elsker at planlægge deres indkøb lang tid i forvejen: Basisvarerne kommer nemlig helt af sig selv, de friske varer finder man selv i butikken,” skriver Nettos internationale direktør, Michael Løve, i et opslag på LinkedIn.

Udvidelsen af Salling Groups onlineshopping er en del af strategien om at kapre 35 pct. af det online dagligvaremarked, og til Dagbladet Børsen siger adm. direktør Per Bank:

– Vi ser et stort potentiale i den her løsning. Det er også derfor, at vi har investeret et større millionbeløb i konceptet her i opstartsfasen.

– Vi har nøje fulgt med udviklingen af onlinesupermarkederne herhjemme og i udlandet og studeret data fra Salling Groups BilkaToGo, og vi kan se, at der er et hul i markedet, hvor forbrugerønsket om levering til døren møder forbrugerønsket om selv at vælge den helt rette ferskvare. Vi forventer at kunne tage en fornuftig bid af markedet for de danskere, der ønsker at flexshoppe, og håber, at danskerne vil tage godt imod vores Fillop-kasser, siger Martin Hasgard Olesen, kommerciel direktør i Netto Danmark, i en pressemeddelelse fra Netto.

Automatisk genopfyldning

Analysefirmaet Aim Create har for Salling Group analyseret markedet og fundet, at over halvdelen af forbrugerne foretrækker at handle ferskvarer selv.

Med Fillop vil Netto tilbyde levering af 1500 forskellige basisvarer som ris og toiletpapir, men Nettos kunder vil altså stadig selv skulle hente ferskvarer i butikken. Til gengæld kan man som kunde bestille automatisk genopfyldning, så man får samme levering f.eks. en eller to gange om måneden af de faste varer.

Fillop-bestilte varer bliver leveret af PostNord for 29 kr., og Netto tilbyder levering, selv om kunden ikke er hjemme. Tilsvarende service lancerede Coop til en del af sine kunder sidste måned.

Den nye platform går i luften for betatestere 10. september og forventes at være ude i hele landet i starten af 2020.

Opdateret 10. nov 2020