Tre råd for at lykkes som købmand

Reitan 24. okt 2018 -
This describes the image
Foto: Ulrik Samsøe Figen
Skrevet af: Claus Jensen

Basis på plads

Butikken skal have basis på plads. Du skal have styr på kvaliteten, og dine kunder skal kunne stole på, at datoerne er i orden.

Der må ikke være kø ved kassen, du må ikke have udsolgt, din service skal være i orden, og butikken skal være pæn og ren.

Der er ikke plads til udsving, for du er nødt til at have styr på den driftsmæssige hverdag, og du kan aldrig slippe det. Hvis du en periode slipper speederen, så begynder det lynhurtigt at falde fra hinanden.

Du skal som købmand følge op på, at tingene er i orden og træne og være i dialog med de ansatte uden at det bliver til irettesættelse eller pegen fingre.

Når vi i fælleskab holder fokus på basis, er kunderne glade for at komme her, og det motiverer medarbejderne. Det er et langt sejt træk gennem mange år.

Glimt i øjet

Det er ekstremt vigtigt med et glimt i øjet for at drive en sund butik.

Medarbejderne skal have tid til kunderne og sige hej til dem. Hvis kunderne ikke kan finde varerne, hjælper vi dem hen til varerne, så vi er sikre på, at de finder det, de skal bruge.

Og når de tager afsted igen, sender vi dem afsted med en pæn hilsen, så de føler sig godt tilpas.

Vi har glade ansatte i butikken, og vi kan mærke, at kunderne er glade for at være her, og de kan godt lide, at vi har en stemning af gammel købmandsbutik. I foråret fik vi kåret Danmarks sødeste kassedame af Hjemmet.

Der findes ikke noget værre end at komme i en butik, hvor folk ser sure ud, og hvor kunderne ikke kan få hjælp. Vi har en god sjæl i butikken, og det skyldes, at medarbejderne trives.

Nogle finder deres drivkraft ved, at butikken lykkes, og de er stolte af deres arbejdsplads og føler sig værdsatte. Andre har som mål om at komme videre i deres egen karriere. De unge bliver drevet af muligheden for at få deres første erhvervserfaring og ansvar i butikken

Offensiv og inspirerende

Butikken skal være spændende at komme i, og du skal møde en ny butik flere gange i ugen. Mange kunder kommer jævnligt i butikken, og de skal opleve, at der er sket noget siden sidst.

Det er vigtigt at være offensiv og inspirerende. Vi har stor fokus på, at vores salgspladser ikke er de samme hele ugen igennem.

Vi skifter blandt andet vores vindfang tre gange om ugen, og vi bruger meget tid på, at butikken afspejler tilbudsavisen.

Hvis vi for eksempel har havregryn på forsiden af tilbudsavisen til en femmer, står poserne fremme, så kunderne kan finde de gode tilbud.

Vi sørger for, at butikken er strømlinet hele tiden. Når julen er forbi, har vi ikke pebernødder stående fremme længere, og vi har de varer i butikken, der er behov for.

Opdateret 10. nov 2020