Købmand med socialt engagement

Reitan 1. maj 2017 -
This describes the image
Foto: John Ehbrecht
Skrevet af: Henrik Denman

Max Skov Hansen er købmand og driver Rema 1000 på Sdr. Fasanvej i Valby, kun et stenkast fra Nordisk Films studier. Han åbnede sin nye butik i november og er hurtigt ved at få godt fodfæste i den befolkningstætte bydel Valby og det nærliggende Vesterbro.

Vejen til Sdr. Fasanvej har været noget utraditionel. Max Skov Hansen fik i 2012 mulighed for at åbne Rema 1000 i Carlsberg Byen. Der var fra starten den vigtige detalje ved butikken, at det var en midlertidig butik. Det betød, at ligegyldigt hvor succesfuld butikken ville blive, skulle den lukke i 2016.

Max Skov Hansen, 43 år, greb muligheden og fik skabt en populær dagligvarebutik med stigende omsætning og stadig flere point sat ind på goodwill-kontoen. Det blev for områdets beboere hurtigt synligt, at købmanden ikke blot var traditionel købmand med et skarpt øje for friske varer, gode tilbud og skarpe priser, men tillige med et stort socialt engagement, som han har brugt til at inddrage lokalmiljøet i butikkens daglige gang.

Indsatsen har givet resultater. I 2014 blev butikken i Carlsberg Byen kåret til Årets butik i Rema 1000. Selv om hans butik fra starten var etableret med udløbsdato, ville hverken han eller lokalbefolkningen give op uden sværdslag. I ugerne op til lukningen modtog Max Skov Hansen over 11.000 personlige underskrifter fra de lokale borgere i en underskrifts-indsamling for at lade butikken bestå. Og i efteråret fik han overrakt Danish Retail Award, hvor præmien var en studierejse til Dubai.

Prisen gives til de mest entusiastiske og forandringsskabende købmænd og varehuschefer i Danmark.

Købmanden

Dansk Handelsblad har besøgt købmanden i Valby for at få en snak om butiksdrift at drive den rummelige dagligvarebutik med socialt ansvar.

– Jeg ser mit job som købmand som en tredjedel købmand, en tredjedel vicevært og en tredjedel pædagog. Det er nok nogenlunde sådan, min dagligdag er. Hvis jeg får de tre ting til at gå op i en højere enhed, så kan jeg drive en sund forretning, svarer han på spørgsmålet om, hvad der driver ham som købmand.

En vigtig del af dagligdagen som købmand handler naturligvis om kunder og sortiment. Max Skov Hansen fortæller, at han kan lide at påvirke tingene i hverdagen. Som han siger, kan han påvirke de forskellige facetter i butikkens dagligdag: Når han sætter appelsiner på forpladsen, køber kunderne appelsiner, lægger han medisterpølse i køleboksen, så køber kunderne medisterpølse. Det samme med økologiske hakkebøffer. Og så fremdeles. Det er det forretningsmæssige.

For Max Skov Hansen spiller det sociale engagement imidlertid også en meget stor rolle i hans dagligdag.

– Som købmand drives jeg grundlæggende af at have med mennesker at gøre. Det at have med mange forskellige typer mennesker at gøre, medarbejdere, kunder – at være stolt af det, man driver hver eneste dag.

Den rummelige butik

Han har valgt at indrette sin Rema 1000 som den rummelige butik. Det er ikke et kæde-projekt, og det udspringer af hans eget initiativ. Omsorgen for mennesker, der har haft et liv med mange sten på vejen, problemer og udfordringer langt fra livets solside fylder meget hos Max Skov Hansen.

– Det er med til at give mig værdi som menneske. Når jeg gør lidt, betyder det mangefold mere for dem.

– Det betyder for mig, at jeg har et ansvar her i lokalsamfundet. Jeg har et ansvar for dem, der ikke har haft den nemmeste opvækst og det nemmeste liv. Mange af de ansatte er selv forældre, og når vi har børn og nogle af os også voksne børn, så får vi et overskud til at hjælpe andre.

– Jeg har altid interesseret mig for at hjælpe mennesker, der har brug for en lille flig af mig. Der skal så lidt til for at hjælpe dem, der har haft det vanskeligt. De skal også have et liv, der er værd at leve, og det er meget livsglade mennesker, siger han.

Max Skov Hansen kalder sig selv for en bondeknold fra Holbæk, hvor han bor med sin familie. Valby har lært ham at kende som den lokale købmand, der altid tager fat, altid er til stede i butikken og er god for en snak med de handlende.

Medarbejderne

Af sine medarbejdere forventer han to ting: At de vil, og at de er stabile.

– For hvis man ikke rigtig vil, og man ikke rigtig gider og man ikke er helt stabil, fordi man har for meget sygefravær eller kommer for sent, så mister jeg personligt interessen. Men har du viljen og stabiliteten, så vil jeg ofre alt, hvad jeg kan, for det menneske. Det er faktisk det eneste. Jeg forventer ikke, at man har de store uddannelser eller har 10 års erfaring. Har man de to ting, skal jeg nok være med til at skubbe på derfra og give dem glæde og energi og gejst. Det tror jeg er min helt store force.

Gennem fire år fik han opbygget en stor købmandsforretning fra bunden ved at inddrage lokalbefolkningen i butikkens daglige gang. Nu tager han og de 65 medarbejdere, hvoraf mange er flyttet med fra Carlsberg Byen, fat i samme opgave – og målet er det samme: Hverdagen med dens rutineopgaver skal være sjov, og butikken skal være rummelig, og de stræber efter så hurtigt som muligt igen at kunne hæve pokalen for at være kåret som Årets butik i Rema 1000.

Opdateret 10. nov 2020