Kunstigt kød kan komme i køledisken i ICA

Produktudvikling 19. okt 2023 -
This describes the image
ICA Sverige og scale-up-virksomheden Re:meat vil i fællesskab undersøge markedspotentialet for svenskdyrket kød, siger Maria Gustavsson, midlertidig chef for innovation og konceptudvikling hos ICA Sverige. Foto: ICA
  • Svensk dagligvaregigant udforsker mulighederne for at sælge kød fremstillet i et bryggerlignende miljø

Sveriges største dagligvarekoncern ICA sætter nu turbo på udviklingen af ”kunstigt kød”. Det omtales også som kulturkød, der produceres som øl i et bryggerimiljø, og har op til 92 procent lavere klimaaftryk end konventionelt kød. Kødet er fremstillet af dyreceller og fås som færdighakket kød.

- Vi tror, at kulturkød kan være et vigtigt supplement til proteinhylden, som har potentiale til at gøre en stor forskel for klima og miljø – måske endda for sundheden. Kundernes modtagelighed bliver afgørende, og det ser vi frem til at udforske yderligere sammen med iværksættervirksomheden Re:meat, siger Maria Gustavsson, midlertidig chef for innovation og konceptudvikling hos ICA Sverige.

Re:meat er Sveriges første virksomhed inden for dyrket kød og har ambitionen om at bygge storstilet lokal produktion.

Smag og pris er kritiske faktorer 

Første skridt i samarbejdet handler om at udforske forbrugerens holdning til opdrættet kød. Sammen skal ICA og Re:meat definere, hvilke betingelser, der skal være rigtige for at skabe en efterspørgsel, der gør en forskel ud fra et bæredygtighedsperspektiv. 

Det ligger på forhånd klart, at kødets smag, pris og næringsværdi vil være kritiske faktorer, men der er flere perspektiver, for eksempel hvordan forbrugeren ser på opdrættet kød. 

ICA og Re:meat vil dernæst gennemføre en pilot for at udforske dyrket kød i et eksperimentelt miljø, indtil kommerciel godkendelse fra EU. Processen er baseret på en teknologi, hvor dyreceller fodres med næring og energi og danner det, som betegnet som kød - fikseret i et lukket dyrkningsmiljø.

- For Re:meat er samarbejde på tværs af værdikæden vigtigt for at lykkes med at ændre både branchen, og hvad forbrugeren vælger at tilberede og putte på tallerkenen. ICA er en innovativ aktør med dyb markedsindsigt inden for fødevarer og handel, som ønsker at understøtte udviklingen og være på forkant med forbrugertrends for at skabe fremtidens mad, siger Jacob Schaldemose Peterson, CEO hos Re:meat.
 

Opdateret 20. okt 2023