FDIH venter stor vækst indenfor abonnementssalg af fysiske produkter

25. sep 2020 -
This describes the image
Skrevet af: Søren Tougaard

Gin, skjorter, vin, personlig pleje og hverdagens kedelige rengøringsartikler. Produkter, som danskerne kan købe via abonnement, vokser år for år.

Ud af de 146 mia. kr., som de danske forbrugere brugte på onlinehandel i 2019, stammer ca. 30 mia. kr. fra abonnementsordninger i alle afskygninger, viser tal fra interesseorganisationen Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH).

Det svarer til en andel på ca. 21 pct. Det er dog langt overvejende tjenester som f.eks. mobiltelefoni, tv-pakker, streaming og offentlig transport, at danskerne er glade for at abonnere på.

Endnu er det kun ca. 10 pct. af danskernes samlede abonnementskøb, svarende til 3 mia. kr. om året, der relaterer sig til fysiske varer, men salget stiger støt.

- Jeg tror, at det vil vokse lidt hurtigere end e-handlen generelt, som vi har set vokse de her 12-15 pct. om året. Det er ikke nødvendigvis, fordi forbrugerne råber på italiensk rødvin og ost på abonnement. Det handler mere om, at netbutikkerne bliver bedre til at udbyde abonnementsløsninger og komme på de gode ideer, og at udbudssiden stiger meget, så det bliver muligt at købe på abonnement flere steder, siger Simon Bjerremann, analysechef i FDIH.

Aarstiderne fører an

Aarstiderne har eksisteret siden 1999. I 2019 havde selskabet en omsætning på 661 mio. kr., og hos FDIH ser man den økologiske producent og leverandør af måltidskasser som pionerer inden for for abonnementsalg over nettet.

- Aarstiderne har været i gang i over 20 år, så de har absolut været first mover. I og med at de har udviklet hele måltidskonceptet, så har de virkelig gået ind og ramt danskerne. Det er jo ikke bare det nemme, man abonnerer på. For rigtig mange handler det om inspiration, for man kører meget i de samme retter. Men også for at undgå madspild, siger Niels Ralund, adm. direktør i FDIH.

Selv om onlinesalget af fysiske produkter købt på abonnement er stigende, er en abonnementsforretning ikke lig succes for alle detail- og nethandlere.

- De mange abonnementsløsninger skal nok stå deres prøve. Det er klart, der er nogle abonnementsforretninger, der kører virkelig godt som Aarstiderne, mens en lang række andre som f.eks. Goodiebox også har bevist deres værd. Men om det er det samme som at alt kan lægges på abonnement, det kan jeg da personligt godt tvivle på, siger Niels Ralund, adm. direktør i FDIH.

- Kan man flytte noget over på abonnement, giver det en større sikkerhed for din forretning, uanset om det er tefiltre eller hundemad, fordi det er nemmere at forudsige din afsætning. Om det er en god idé kommer fuldstændig an på den enkelte butik. Det er jo ikke sådan, at alt skal sælges på abonnement. Det vil ikke give mening, siger Simon Bjerremann.

FDIH er i øvrigt vært ved en abonnementskonference den 30. september, som naturligvis afholdes online. Her kan deltagerne blandt andet høre mere om Goodiebox, Amazon og Coop Prime, samt hvordan man skaber en god abonnementsforretning.

Opdateret 10. nov 2020