Hver tiende butik er forsvundet på 10 år

7. feb 2018 -
This describes the image
Discountkæderne, bl.a. Aldi, har i de senere år bygget større butikker for at få bedre plads til det større udvalg af friskvarer og for at skabe mere plads til kunderne. Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen
Skrevet af: Henrik Denman

I løbet af de seneste 10 år er hver tiende dagligvarebutik forsvundet. Udtyndingen har været mest voldsom i det vestlige Danmark.

Antallet af dagligvarebutikker lå i 2007 på 3163 butikker, og det var sidste år reduceret til 2820 svarende til en tilbagegang på 11 pct.

Udviklingen fremgår af den nye udgave af årbogen "Dansk dagligvarehandel 10 års statistik 2007-2017", som udgives af Retail Institute Scandinavia.

I korte træk viser tallene, at der er blevet færre butikker, men butikkerne er blevet større. Omsætningen er vokset mest på Sjælland.

Mens antallet af butikker et gået tilbage, især i Jylland, er salgsarealet øget, især i det østlige Danmark. Omsætningen er på de 10 år vokset med 14 pct. Størst har stigningen været i det østlige Danmark med 16,4 pct.

Adm. direktør i Retail Institute Scandinavia, Henning Bahr, siger, at udtyndingen i butiksantallet har været mest mærkbart i Jylland, mens væksten er kommet hovedstadsområdet til gode.

– København har udviklet sig meget i de senere år med bl.a. Nordhavn og Carlsberg Byen og på Amager. Det giver plads til etableringer af nye dagligvarebutikker, som ikke lå der tidligere. Der sker også en byudvikling i f.eks. Aarhus og Horsens, men butikstallet er blevet tyndet ud især i det vestlige Danmark gennem de seneste 10 år.

Større butikker

Samtidig med, at der er blevet færre butikker, er butikkerne blevet større.

– Moderne forbrugere vil have større butikker. Discountbutikkerne er et eksempel på, hvordan de har udviklet sig fra mindre butiksenheder med trang plads til kunderne til større butikker med plads til flere varer og brede gange til indkøbsvognene.

– Der har i 10-årsperioden været en kraftig stigning i lavprissupermarkeder. De er blevet udvidet og bygget større, så de kan rumme de mange friskvarer. Det er ikke en papkassebutik mere, der stort set kun har tørkolonial og nonfood partivarer, som det var for en del år siden. Derfor bygger de helt op til maksimale i dag. Man kan roligt sige, at det har lagt et pres på den øvrige branche, siger Henning Bahr.

Opdateret 10. nov 2020