Blodprøver baner vejen for ICA's sundhedsmenu

5. nov 2019 -
This describes the image
Blodprøver baner vejen for ICA's sundhedsmenu Foto: Colourbox
Skrevet af: Redaktionen

Forbindelsen mellem diæt og helbred bliver stærkere og stærkere. For ICA er sundhed et prioriteret strategisk område.

Gennem sit samarbejde med blodprøveoperatøren Werlabs ønsker kæden nu at være åben for kunder og andre, der er interesserede i at modtage tilpassede opskrifter, baseret på sundhedsmæssige forhold og risikoen for at udvikle sygdomme som type 2-diabetes eller hjerte-kar-sygdomme.

ICA har allerede apoteksoperatøren Apotek Hjärtat under sine vinger og er medejer af den digitale medicinske service Min Doktor.

Samarbejdet med Werlabs er en udvidelse af sundhedssatsningen.

- Vores hensigt er at vejlede, inspirere og få vores kunder til at spise endnu sundere og arbejde forebyggende for at forbedre vores kunders sundhed, siger Emma Lindahl, medleder i ICA’s innovationscenter, ICAx.

Hullet viden

Werlabs har fået foretaget undersøgelser, som viser, at mange af deres kunder efterspørger kostvejledning.

Rent praktisk fungerer samarbejdet på den måde, at kunden foretager en sundhedskontrol på et af Werlabs 140 prøveudtagningssteder. En læge ved blodprøvetjenesten analyserer blodprøven.

Hvis resultater viser tegn på dårligt helbred, der kan påvirkes positivt ved at ændre kost, får kunden mulighed for at få adgang til ugentlige menuer og opskrifter udviklet af ICA's uddannede diætister.

Kunden modtager derefter ugentlige forslag til sundhedsfremmende opskrifter og menuer via e-mail.

- Al registrering er frivillig. Kunderne behøver ikke at give nogen personlige oplysninger, og selv de, der ikke er ICA-kunder, har fri adgang til tjenesten, siger Emma Lindahl.

Alle opskrifter er baseret på de nordiske ernæringsanbefalinger, støttet af Nordisk Råd, der inkluderer spisevaner, som er gode for sundheden både på kort og lang sigt.

- Vi vil undgå lancering af hurtige og trendy diæter. Vores forslag er strengt baserede på videnskabelig rådgivning og udviklet af førende forskere i de nordiske lande.

Nye samarbejder

ICA er omhyggelig med at påpege, at indsatsen er fokuseret på helbred - ikke for at afhjælpe sygdom, men for at forebygge risikoen for sygdom.

- Men vores kostforslag kan meget vel påvirke kunden til at foretage positive livsstilsændringer.

I dag er servicen om sund mad begrænset til, at kunden selv henter varerne.

- Vi ser på andre muligheder, f.eks. at tilbyde en pose med sunde fødevarer.

Det pilotforsøg, som ICA har kørt, viser, at mange kunder sætter pris på tilbuddet og abonnerer for at få de ugentlige menuer.

- Kunder med børn, og som begynder at tænke mere aktivt på deres helbred, er måske den største kundegruppe. I et bredt perspektiv er alle voksne, der går op i deres helbred, interessante for vores indsats, siger Emma Lindahl.

ICA har for nylig etableret et partnerskab med den svenske fitnesskæde Friskis & Svettis, der driver træningsfaciliteter over hele Sverige.

- Vi er i begyndelsen af noget meget spændende, hvor vi gennem vores butiksnet kan knytte forskellige partnere til os, så vi sammen kan bidrage til en bedre folkesundhed, afslutter Emma Lindahl.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?