Erhvervsminister vil undersøge opstramning overfor influencere

Markedsføring 24. jun 2024 -
This describes the image
Foto. Erhvervsministeriet
  • Morten Bødskov vil invitere influencere og brancheorganisationer for fødevarevirksomheder til møde om problematikken med reklamer målrettet børn og unge.

Skrevet af: Søren Tougaard

Influencere med omkring en kvart million følgere har stor indflydelse på børn og unges køb. I øjeblikket optræder influencer Alexander Husum som frontfigur for en reklame for The Burger Concept, mens den kendte Münster-familie har blandet deres favorit slikpose for Nørregade.

Dette er blot de seneste eksempler på infuencere, fødevareproducenter og kæder, der finder sammen i reklamer, der bliver kritiseret for at være i strid med branchens kodeks for reklame for usunde fødevarer til børn. 

Derfor vil erhvervsminister Morten Bødskov (S) nu undersøge, om lovgivningen på området skal strammes endnu mere.

Samtidigt vil erhvervsministeren kalde influencere og brancheorganisationer for fødevarevirksomheder til et møde for at understrege vigtigheden af god markedsføringsskik og deres ansvar om trygheden for børn og unge på sociale medier.

- Virksomheder og influencere har et ansvar for at passe på børn og unge. Det står klart i loven, at man skal overholde god markedsføringsskik. Og vi har jo gentagne gange set, hvordan virksomheder går på kanten med markedsføringsloven med reklamer målrettet børn. Det er uacceptabelt. Jeg synes ærlig talt, at det er en glidebane, at børn og unges venner og idoler i form af influencere reklamerer for f.eks. diverse usunde fødevarer. Det handler om, at vores børn og unge kan have et trygt digitalt liv. Derfor vil jeg nu se på, om der er behov for, at vi giver loven en opstramning. Og så indkalder jeg influencere og brancheorganisationer til et møde, så vi kan få en snak om både loven på området og deres ansvar for passe på vores børn og unge, siger erhvervsministeren. 

Opdateret 24. jun 2024