Lidls første 15 år i Danmark:

Lidl 5. okt 2020 -
This describes the image
Lidl tester nu den afgående danske direktør Dirk Fust på den helt store scene.  Foto: Lidl Danmark

Hvordan har det været at slå igennem i Danmark i forhold til andre lande?

”Det har været en spændende og sjov rejse, og vi er godt med i forhold til eksempelvis Sverige, som vi ofte sammenligner os med. Lidl Sverige fejrede 15-års fødselsdag i 2018 med 176 butikker. Sammenholder man det med forskellene både geografisk og på befolkningsantal, er Lidl Danmark godt med.”

”Men det skal ikke være nogen hemmelighed, at det ikke kun har været en dans på roser. Blandt andet i forhold til vores image, som jeg nu føler, for alvor er ved at ændre sig til det bedre.”

”Vi er stadig en af de mindste kæder i Danmark. Men det stopper os ikke i at vise initiativ til nye veje, som vi håber hele dagligvarehandlen vil gå. For eksempel i forhold til at stoppe salget af hurtigt voksende kyllinger, sætte aldersgrænse på salg af energidrikke og arbejde intensivt med madspildsdagsordenen. For eksempel gennem vores mange partnerskaber med blandt andre Danske Hospitals Klovne, Too Good To Go, Blå Kors og Plant et Træ. Vi tror på, at det er vigtige handlinger, og vi vil fortsætte med at intensivere investeringer i tiltag som disse og i det hele taget i det danske marked i de kommende år.”

Du har tidligere sagt, at mange danskere ser Lidl som en ”tysk harddiscounter” – er det fortsat tilfældet?

”Jeg oplever, at det vores image er blevet mere positivt og ”dansk”. En stor del af vores kunder har fået øjnene op for, at vi har et kæmpe udvalg af lokale, danske og økologiske produkter. Så det, at vi er en tysk virksomhed, tror jeg, har rykket sig til i højere grad at knytte sig til vores ophav og godt købmandskab, mere end det knytter sig til produkterne i vores sortiment. Derudover er det min opfattelse, at mange danskere i højere grad er begyndt at forbinde os med ansvar og holdninger.”

I kalder jer selv for en dagligvarekæde, men i daglig tale omtales Lidl som en discountkæde. Hvad er I?

”Vi ser os selv som en dagligvarekæde, fordi vores produktportefølje efterhånden er meget mere, end det man typisk vil associere med discount. Vi mener, at høj kvalitet og de bedste priser kan gå hånd i hånd, og det har vi også fået bekræftet mange gange ved at vinde både pristjek og produkttests, hvor vi konkurrerer på lige fod med de store dagligvarekæder.”

”Derudover er konkurrencen hård – der er mange dagligvarebutikker i Danmark – så der skal kæmpes for hver enkelt nye kunde. Men jeg synes, vi er godt på sporet, når vi gang på gang overrasker kunder, der for bare et par år siden aldrig ville sætte fødderne i en discountbutik, med vores kvaliteter og udvalg af både danske og økologiske varer.”

Hvordan vil du beskrive den udvikling, discountmarkedet har gennemgået i Danmark, de 15 år I har været her?

”På imagesiden vil jeg sige, at discount er gået fra at være noget, der blev set ned på. Nogle var flove over at gå rundt med en indkøbspose fra en discountkæde. Sådan er det ikke længere – hvert fald ikke i samme grad. Discount er mere eller mindre blevet en integreret del af dagligvarehandlen.”

”På den forretningsmæssige side kan man sige, at forskellen mellem klassiske dagligvarekæder og os er blevet mindre i den forstand, at de klassiske dagligvarekæder også forsøger sig med billigere privat label-produkter i deres sortiment og vise versa.”

Hvordan ser den perfekte Lidl Danmark ud om 5-10 år – er der eksempelvis lige så meget nonfood – eller køber, vi det på nettet?

”Om ti år vil se butikker, som vil være mere en slags hybrid. Vi vil gerne sælge nonfood-varer, da vi som international kæde kan tilbyde produkter af en virkelig høj kvalitet til en lav pris. Det er alt fra autopleje, haveudstyr, køkkenmaskiner, tøj og sko. Så ja, vi tror på convenience i den forstand, at man – mere eller mindre – gerne vil kunne købe både mad og nonfood i samme omgang.”

”Butikkerne vil fortsat blive mere klimavenlige, både ift. de materialer de bygges med og selve inventaret. Det er eksempelvis solceller på tagene af flere af vores butikker som kunderne måske vil bemærke.”

Hvornår ser vi en lidl.dk onlineshop?

”Vi er rigtig glade for vores fysiske butikker, og det er vores kunder også. Vi arbejder løbende på at tilpasse vores onlineservice efter vores kunders behov. For et par år siden lancerede vi click and collect, og det har vi gode erfaringer med. Vi tilpasser løbende og ser på udviklingsmuligheder, men om vi på et tidspunkt ser en variant af en onlinebutik, vil jeg ikke sige på nuværende tidspunkt.”

Opdateret 10. nov 2020