Frihandel i EU er et kardinalpunkt for Lidl 

Lidl 24. maj 2024 -
This describes the image
Adm. direktør i Lidl, Jens Stratmann, Lidl: - Europæiske aftaler tillader os at handle frit og konkurrencedygtigt, hvilket hjælper med at bringe mere velstand til medlemslandene.       Foto: Lidl Danmark
  • Discountkæden Lidl lancerer en international kommunikationskampagne ’Det bedste valg er dit valg’ for at opfordre europæere til at stemme til Europa-Parlamentsvalget i 2024.

For den tyskejede discountkæde Lidl er et frit og stærkt Europa udgangspunktet for økonomisk vækst gennem det indre marked. Nu vil kæden påvirke stemmedeltagelsen.

Det handler om at sikre fri bevægelighed, mulighed for at arbejde på tværs af grænser og friheden til at vælge blandt et rigt udvalg af friske europæiske fødevarer. 

- Takket være frihandel inden for EU kan Lidl tilbyde sine kunder den bedste værdi for pengene. Ensrettede regler på det indre marked og frihandel muliggør, at Lidl kan tilbyde et større udvalg af dagligvarer fra forskellige lande med øje for høj kvalitet, sikkerhed og bæredygtighed, siger Jens Stratmann, adm. direktør i Lidl Danmark.

Det er baggrunden for, at Lidl lancerer en europæisk kommunikationskampagne for at rette opmærksomheden mod vigtigheden af valget og Europas betydning. 

Kampagnen understreger vigtigheden af Europa med fokus på fællesskab og mangfoldighed samt Europas relevans med dets mange fordele for Lidl og Lidls interessenter. 

350.000 ansatte i EU

Lidl har omkring 350.000 ansatte på tværs af EU, og derfor er et tæt samarbejde landene imellem vigtigt.

- Europa tilbyder mange fordele for vores arbejde og bringer os tættere på andre Lidl-lande. Det betyder, at vores medarbejdere kan arbejde sammen internationalt og kan arbejde i andre lande, hvor de kan rejse frit og let. Samtidig tillader europæiske aftaler os at handle frit og konkurrencedygtigt, hvilket hjælper med at bringe mere velstand til medlemslandene, siger Jens Stratmann.

- Vores succes og strategi er baseret på at tænke og handle ud over nationale grænser. Vi skal opretholde dette og bør bruge det kommende valg til at få vores stemme hørt. I Europa er vi en del af et samfund forenet af værdier og fælles mål. For at bevare det skal vi have et stærkt og mangfoldigt Europa, tilføjer Jens Stratmann.

Høj stemmeprocent i Danmark

Lidl-kampagnens formål er at få flest muligt til at stemme og derfor er temaet: ’Det bedste valg er dit valg’.

Stemmeprocenten i Danmark ved seneste EU-parlamentsvalg var 66 pct. i 2019. En stigning på hele 10 procentpoint fra 2014.  På EU-plan var valgdeltagelsen i cirka 50 pct. i 2019, hvad der var den højeste siden 1994.

Til sammenligning var stemmeprocenten ved seneste folketingsvalg i Danmark i 2022 på 84,1 pct.

Opdateret 27. maj 2024