Norsk chokoladestrid udløser erstatning på 20 mio. kr. til Orkla

Leverandører 10. jun 2024 -
This describes the image
Markedsdirektør i Freia, Sølvi Grana Slotte, illustrerer forskellen mellem Freia Boble Mælkechokolade og et konkurrerende produkt.  Fotograf: Jakob Østheim, Mondelez PR
  • Mondelez taber sag om Freia Boble Mælkechokolade mod Orkla, der bruger den samme blå farve i sin egen mælkechokolade Stratos

Det norske chokoladeikon Freia var klar til at kæmpe om folkets favorit Freia Boble Mælkechokolade i Oslo byret. Men tabte med et brag til konkurrenten Stratos.

På hver sin side af ringhjørnet i chokoladestriden i Oslo Byret stod konfekture- og snackgiganterne Mondelez og Orkla.

-Vi blev overraskede, da Orkla tog sagen for retten efter at have tabt så grundigt i Patentnævnet og siden i Klagenemda (Konkurrenceklagenævnet, red.), men vi er selvfølgelig klar til at forsvare den nye folkefavorit Freia Boble, sagde Sølvi Grana Slotte, marketingdirektør i Freia, i en pressemeddelelse forud for retssagen.

Sagen drejer sig om, at producenten Orkla Confectionary & Snacks påberåber sig eneret til at bruge farven blå, og valgte derfor at slæbe Freia i retten.

Freia med Mondelez var grundlæggende uenig.

- Orkla Confectionary & Snacks hævder, at de har enerettigheder til brugen af farven blå, da de har et blåt chokoladeprodukt. De betyder derfor, at vi slet ikke kan bruge blå på vores Boble-emballage. Det synes vi er helt forkert, sagde Slotte i Freia.

Mondelez vil anke dommen

Freia Boble Mælkechokolade er en af de bedst sælgende chokoladenyheder gennem tiden i Norge og blev relanceret sidste efterår efter den første lancering på markedet helt tilbage i 2000. Imidlertid fik Orkla medhold i byretten.

Mondelez, der vil anke dommen, blev dømt til at betale 20 mio. norske kr. (13 mio. danske kr.) i erstatning.

– Det er en stor sejr for Stratos og alle, som er glade i mærkevarer. Nu må Freia ændre design og finde sit eget udtryk, siger kommunikationsdirektør Elisabeth Aandstad Ekheim i Orkla Confectionery & Snacks til Dagligvarehandelen.no.

Øyvind Olufsen, som er kommunikationschef i Freia, mener, at byretten med dommen har ændret retstilstanden på varemærke- og markedsføringsområdet, ligesom retten har valgt at se bort fra vurderingen Patentstyret og Klagenemnda.

Han sekunderes af Sølvi Grana Slotte, som siger:

- Efter næsten 130 års traditionel norsk chokoladeproduktion har Freia naturligvis ikke behov for at kopiere andre aktører. Freia Boble-designet står godt på egne ben, og vi har derfor ikke behov for at kopiere andre, sekundære aktører på markedet.

Opdateret 11. jun 2024