Skærpet konkurrence om at sælge personlig pleje

Kæder 18. jul 2024 -
This describes the image
Den svenske kæde Big Dollar er i gang med at ekspandere i Danmark. Foto: Big Dollar
  • Stor vækst i nye butikker med kosmetik og personlig pleje

Skrevet af: Henrik Denman

Konkurrencen intensiveres i detailhandlen i kampen om at få del i danskernes forbrug af personlig pleje. I de seneste år har den etablerede del af branchen med Matas og dagligvarekæderne får voksende konkurrence fra aktører som Normal og nu også de nye Big Dollar-butikker.

Markedsledende indenfor personlig pleje Matas med 263 butikker herhjemme. I de senere år er den danskejede Nor-mal-kæde vokset med ekspresfart og har i dag mere end 140 butikker i Danmark, og nu melder butikskæden Big Dollar sig for alvor på banen.

Big Dollar omfatter i dag fem butikker, men virksomheden bag butikkerne, svenske Dollarstore, har netop varslet åbning af yderligere otte Big Dollar-butikker i Danmark i løbet af 2024-2025.

Kæden har planer om at åbne to nye butikker i år og vil fortsætte udvidelsen med seks nye butikker.

Big Dollar ekspanderer

Big Dollar-butikkerne har en bred vifte af produkter inden for skønhed, hygiejne, rengøringsmidler, snacks, boligindretning og sæsonvarer.

– Vi er meget glade for at kunne udvide vores tilstedeværelse i Midtjylland og med de seks nye åbninger spredt rundt i landet i 2025, siger Peter Jakobsen, Country Manager hos Big Dollar.

Big Dollar hedder i Sverige Dollarstore, hvor kæden blev grundlagt i 1994 og i dag er en af de største lavprisaktører i Sverige.

Big Dollar-kæden er en del af svenske Tokmanni Group Corporation, som er en af Nordens største lavpriskoncerner med flere kæder.

Butikskæden Normal åbnede sin første butik i 2013, og siden har kæden buldret frem med mere end 740 butikker i Danmark, Norge, Sverige, Holland, Frankrig, Finland, Portugal og Spanien. Kæden forventer at åbne flere butikker i Danmark i de kommende år.

Sortimentet omfatter blandt andet kendte mærkevarer inden for personlig pleje, makeup, konfekture og husholdningsartikler. 

Matas-succes på nettet

Normal sælger kendte mærkevarer til faste lave priser. Ud over det brede og faste sortiment af kendte mærkevarer satser butikkerne på hele tiden at have løbende udskiftning på hylderne, så der altid er nye varer at finde og udforske. Butikslabyrinten inviterer til at gå på skattejagt blandt de mange spændende varer fra kendte og ukendte brands, og der vil altid vente en overraskelse rundt om det næste hjørne.

– Vi sælger mærkevarer inden for make-up, husholdningsartikler, personlig pleje og en lang række basisvarer, som mange mennesker allerede kender og bruger på badeværelset, i køkkenet og til rengøring. Mærkerne omfatter f.eks. W7, Dove, Colgate, Milka og Neophos, og vi sælger varerne til faste lave priser, der ofte vil være lavere end den generelle markedspris, siger Lars Bjerring, Country Manager.

Matas Group driver foruden Matas-butikkerne og matas.dk også Kicks-kæden i Sverige. Matas har i en årrække haft salgsmæssig og økonomisk medvind, og ikke mindst på nettet står Matas i dag særdeles stærkt.


Matas har således en af de mest benyttede webbutikker i Danmark.

Ifølge Danmarks Statistik er butikker med apoteker og detailhandel med kosmetikvarer en af de brancher i dansk detailhandel, der kan præstere de højeste indekstal. I april lå branchen med indeks 115, og det er den absolut højeste i detailhandlen.
 

Opdateret 18. jul 2024