Kongerne af kolonial er klar til ordkamp på Folkemødet

Kæder 11. jun 2024 -
This describes the image
Arkivfoto: Flemming Effersøe
  • Med overskrifter som sundhed, klima og miljø kan dagligvarehandlens aktører debattere fedme, tobak, sukker, dyrevelfærd, madspild, drikkevand, moms og meget mere

Folkemødet er en markedsplads for meninger, hvor også dagligvarebranchen deltager med salgsklare budskaber eller inviterer til dialog med kunder og politikere for at finde en fælles vej ind i fremtiden, hvor forbrug på flere fronter er blevet forvandlet til en politisk kampplads.

Tænk blot på begreber som sundhed, klima og miljø, hvor man kan putte lidt af hvert i gryden som fedme, tobak, sukker, dyrevelfærd, madspild, drikkevand og moms. 

Dagligvarehandlen har som arbejdsplads for mange tusinde også indbyggede muligheder for, at såvel unge som ældre på kanten af arbejdsmarkedet kan få et job på butiksgulvet, hvad der også bliver genstand for samtaler og debat.

Alle dagligvarehandlens aktører er derfor på plads i Allinge, hvor Folkemødet 2024 begynder torsdag i denne uge og slutter lørdag. De bliver sekunderet af branchens organisationer som De Samvirkende Købmænd, Dansk Erhverv, DI Fødevarer og MLDK Mærkevareleverandørerne.

Lidt af hvert fra Salling Group og Coop

Danmarks største dagligvarekoncern; Salling Group, tager turen fra Århus-kanten til Bornholm for at debattere grønnere mad på tallerken, fedme, madspild og unges mistrivsel.

Her kan man opleve profiler med fine titler; Henrik Vinther Olesen, Vice President, Communication, Sustainability & Public Affairs, og Pernille Bonne Neisig, Public Affairs Manager. 

Hos Danmarks næststørste dagligvarekoncern Coop, der står med en decimeret forening efter et planlagt frasalg af halvdelen af Coop Danmark til energiselskabet OK, har Coop Danmarks HR-direktør Lotte Hjortlund Andersen og ungeminister Tobias Simonsen meldt deres ankomst for at tale om henholdsvis en samfundsskadelig voksenfobi og krænkede boomers. Ungeministeren stiller også op til en debat, om unge kan være med til at redde drikkevandet.

DSK og købmændene på Folkemødet

I en helt anden boldgade i Allinge kan man møde Signe Frese, som er CSR-chef i købmandskoncernen Dagrofa. Hun kommer med input til, hvordan Danmark kan realisere et klimamærke på fødevarer.

Et par af spørgsmålene lyder på forhånd om et klimamærke kan motivere forbrugeren til at træffe fødevarevalg med et lavere klimaaftryk, og kan det fremme fødevareproduktion med lavere klimabelastning blandt virksomheder og landbrug.

I et hele taget stiller Dagrofa op med det hidtil stærkeste hold på Folkemøde med koncernchef Tomas Pietrangeli i spidsen og deltager samlet set i 12 debatter, hvor man også kan møde Jesper Bjerring, kommerciel direktør i Meny, Laura M. Larsen, HR direktør Dagrofa, Brian Videbæk, ejendomsudviklingsdirektør Dagrofa og kommunikationsdirektør Morten Vestberg.

Traditionen tro stiller De Samvirkende Købmænd, DSK, op med lobbyister og en række selvstændige arrangementer, der vil belyse købmændenes arbejde og de udfordringer, de møder. 

This describes the image

DSK er partner på den store profilscene "Sammen om mad”, hvor der torsdag og fredag vil være en række tematiserede debatter med deltagelse af bl.a. Dagrofa og Rema 1000, som er medlem af DSK.

DSK byder på debatter om bl.a. differentieret moms på fødevarer, grænsehandel, unges arbejde i detailhandlen, dyrevelfærd og fremtidens fødevarer.

Med udgangspunkt i en nyere rapport fra pej gruppen, bestilt Fonden af 1. oktober 1959 og tidligere omtalt på Dagligvarehandlen.dk, vil eksperter tale om fremtidens forbrug og udbud af dagligvarer med teaseren ”Aldi er lukket. Irma er lukket. Hvad sker der lige nu i dansk dagligvarehandel?”

Der er med andre ord lagt til en debat om, hvem der vinder markedsandele - den lokale købmand, discountbutikkerne, de store supermarkeder eller nethandlen? 

Efter års fremgang er der pludselig et fald i salget af økologiske varer, ligesom gennembruddet for de plantebaserede fødevarer lader vente på sig.

Deltagere i panelet er Louise Byg Kongsholm, adm. direktør og trendforsker, Pej gruppen, John Wagner, bestyrelsesmedlem og politisk kommentator, Camilla Udsen, projektchef for fødevarer, Forbrugerrådet Tænk, Tomas Pietrangeli, koncernchef, Dagrofa, og Niels Jensen, CEO, MLDK Mærkevareleverandørerne.

Moms uden politisk stemme

DSK er også vært for en debat om differentieret moms, hvor panelet med mange gode kompetencer dog savner en markant stemme fra det politiske liv på Christiansborg. Ikke desto mindre stilles skarpt på, at alle andre EU-lande arbejder med flere momssatser. Kun i Danmark er momsen 25 pct. samtidig uanset, hvad vi køber. 

Danmark har også uofficiel europarekord - formentlig endda verdensrekord - i forbrugsafgifter. Danske forbrugere betaler mere for fødevarerne end nogen anden for de daglige fornødenheder, da ca. 30 pct. af beløbet på Dankortterminalen går til moms og afgifter.

I panelet er bl.a. Jacob Ravn, skattepolitisk chef, Dansk Erhverv, Claus Bøgelund Nielsen, vicedirektør, DSK, og Leif Nielsen, branchedirektør, DI Fødevarer, som senere på året overtager direktørposten efter Niels Jensen hos MLDK Mærkevareleverandørerne.

Lidl sætter spot på forebyggelse

Den tyskejede discountkæde i Lidl er gået i forrest i dagligvarehandlen med en plan for udfasning af salg af tobak i kædens butikker. Lidl stiller spørgsmålet om forebyggelsesplanen er dumpet eller bestået? Den skal nedsætte unges forbrug af tobak og nikotin.

Planen inkluderer øget kontrol og håndhævelse, højere afgifter samt begrænset tilgængelighed. Men vil initiativerne have en reel effekt? I et bredt sammensat panel på syv personer er det Khalil Taleb, viceindkøbsdirektør, der taler på vegne af Lidl.

Lidl spørger også i en anden debat om, hvem der har ansvaret for folkesundheden? Og om vi er ambitiøse nok? Er det politikernes opgave at implementere regler og lovgivning, som fremmer folkesundheden? Er det forældrenes ansvar at træffe valg på vegne af deres børn? Ligger ansvaret udelukkende hos det enkelte individ? Har dagligvarehandlen et samfundsansvar som bindeled mellem forbruger og producent? 

Også her deltager Khalil Taleb i panelet.

Endelig er Lidl vært for en debat om forebyggelsesplaner kan fremme folkesundheden?
Lidl vil diskutere om etableringen af konkrete sundhedsinitiativer går for langsomt, hvad der skal til for at fremme folkesundheden, samt hvordan forebyggelsesplaner kan implementeres lokalt, og hvor forpligtende de er.

Find alle arrangementer her.


 

Opdateret 12. jun 2024