Trods lille fremgang klapper Fairtrade-direktør ikke af særlig tendens i dagligvarehandlen

Forbrugere 23. maj 2024 -
This describes the image
Fairtrade-mærket Danmark mistede en vigtig spiller i Irma. Foto: Fairtrade-mærket Danmark
  • Fairtrade-mærket Danmark har opnået fremgang i licensindtægterne, selvom der er udfordringer med enkelte produktgrupper.

Fairtrade-mærket fik ikke den stabilitet, det savnede fra 2022, men på trods af det holder det fast i en lille fremgang. Fairtrade var igen en del af priskrig og prismatch i de store kæder, og så lukkede en stor Fairtrade-spiller, Irma, ned.

- Derfor er vi meget tilfredse med, at vi holdt fast i markedet og forbrugerne i 2023 og faktisk opnåede en lille vækst på 0,5 procent på vores licensindtægter i 2023, siger Fairtrade-mærket Danmarks direktør Camilla Erika Lerberg.

Særlig salget af bananer blev ramt hårdt af butikker, der lukkede, og priskrig. Her faldt salget med 14 procent, men rettede sig igen, så det endte på niveau med 2022.

En tendens, man ser blandet på hos Fairtrade-mærket Danmark.

- Jeg klapper ikke af priskrig på vores fødevarer, men skal det være, er det helt afgørende, at de mere fair og bæredygtigt producerede varer også kommer i tilbudsaviserne. Vi så, at det godt kan lade sig gøre, og det kommer både bonden, som allerede har fået sin fair pris på råvaren på det tidspunkt, og forbrugeren til gode, siger Fairtrade-mærkets direktør.

Kaffen smager mindre af Fairtrade

Også kaffe fik en lille nedgang at mærke. Her har dårlige vejrforhold hos producenterne presset produktionsomkostningerne op, og det mærker forbrugerne også. Derfor er salget af Fairtrade-kaffe faldet med -1,3 procent.

Minimumsprisen på Fairtrade-kaffe steg altså for første gange i 12 år.

S’et i ESG

Nye EU-regler er trådt på banen, og det betyder, at virksomhederne med Fairtrade i fokus kan skrue priserne en smule.

- Vi håber, at de nye EU-regler kommer de små råvareproducenter til gode, og at deres pris får et nøk opad. Vi håber også, at dagligvarehandlens fokus vender tilbage til det sociale aspekt i vores indkøb. Vi er efterhånden blevet vant til at arbejde med den grønne del, men som EU-lovgivningen varsler, bliver vi også nødt til at sætte øget fokus på menneskerne i værdikæden. Vi skal have fokus på S’et i ESG’erne og styrke de mest udsatte producenter, hvis vi vil redde verden og vores råvarer, siger Camilla Erika Lerberg.

Årsregnskabet hos Fairtrade Danmark afslører et resultat på 135.292 kroner.

Opdateret 23. maj 2024