Meny fejrer fem års jubilæum på toppen

Dagrofa 7. sep 2020 -
This describes the image
Foto: Helle-Karin Helstrand

Fem år er gået, siden Dagrofa med Meny gav sin skrantende supermarkedskæde SuperBest et nyt navn og et nyt indhold.

Dagrofa omdøbte medarbejderne til madarbejdere, og de første af i alt 120 Meny-butikker åbnede i hovedstaden 2. maj. Der skulle fokus på service og et højkvalitets ferskvaresortiment i højere grad end pris.

I dag har kæden 113 butikker, og ifølge kædedirektør Kenneth Holmen Pedersen, der overtog kæden i april 2017, er det ”svært at være ked af det”.

- Når vi korrigerer for butiksantal, har vi lige nu de højeste markedsandele, vi har haft, i de fem år kæden har eksisteret. Det gælder i forhold til hele dagligvaremarkedet og ikke mindst blandt landets supermarkeder. Vi har år til dato haft en like-for-like, der ligger meget, meget tæt på 10 pct., siger kædedirektøren.

Han vil ikke vil sætte præcise tal på hverken vækst eller markedsandele.

- Selv decimaler tæller på dagligvaremarkedet, siger han.

Meny er ikke den eneste kæde, der har oplevet vækst i 2020. De seneste tal fra Danmarks Statistik viser, at salget af fødevarer og andre dagligvarer lå 5,4 pct. højere i juli end samme måned sidste år, og at salget i perioden maj-juli lå 5,9 pct. over de samme tre måneder i 2019.

Styrke konceptet

Kenneth Pedersen er også meget hemmelighedsfuld, når det kommer til fejringen af kædens femårs jubilæum, der kommer til at løbe til ”meget tæt på jul”.

- Der er ingen tvivl, om at vi kigger ind i en periode, hvor økonomien er udfordret. Mens mange kæder vil tænke i pris, vil vi gå den stik modsatte vej. Vi vil styrke vores profil og differentiere os yderligere via vores service og sortiment og hele den oplevelse, kunden får i en Meny. Vi skal have den flotteste forhave i gaden, siger Kenneth Pedersen.

Han tilføjer, at Meny i fremtiden vil have endnu mere fokus på blandt andet convenience og bæredygtighed. Helt konkret skal kædens medarbejdere uddannes til at kunne vejlede i klimavenlig kost.

- Vi har haft succes med at rykke vores to go-kølere op til indgangen, og vores Nem Meny-koncept er populært, men man har ikke set det sidste inden for convenience fra Meny. Kunderne vil blandt andet efterspørge muligheden for at finde ingredienserne til middagen samlet på ét sted, siger Kenneth Pedersen.

Overskud til at modernisere

65 Meny-butikker er ejet af selvstændige købmænd, mens 48 af kædens butikker er helt eller delvist ejet af Dagrofa. Mange af de selvstændige købmænd gik ind i den nye kæde med røde tal på bundlinjen. Nogle har drejet nøglen, mens bundlinjen hos de fleste af de resterende år efter år er blevet bedre.

De seneste år har Meny sat ind med hjælpeindsatsen Back-in-black - først i koncernens egne butikker, senere også i de private.

- Det er vigtigt for mig at understrege, at indtjeningen i butikkerne er fulgt med den øgede omsætning. Mange kommer ud med det bedste resultat nogensinde. Det betyder også, at mange købmænd har haft overskud til at modernisere deres butikker den seneste tid, siger Kenneth Pedersen.

Ifølge Kenneth Pedersen har Dagrofa og købmændene investeret et trecifret millionbeløb på modernisering af butiksnettet de seneste år.

- Senest har vi afsluttet modernisering af Meny på Borups Allé. Butikken har helt i tråd med tiden fået landets største nedkølede frugt- og grøntafdeling, som det første kunden kommer ind i, siger kædedirektøren.

Snart klar til nethandel

Mens Coop og Salling Group investerer på livet løs i at tage onlinemarkedsandele fra markedsledende Nemlig.com, har Dagrofa endnu ikke rørt meget på sig, når det kommer til onlinehandel – bortset fra en corona-relateret vareleveringstjeneste “Vi handler for dig”, som dækkede både Spar, Min Købmand og Meny.

Men nu varer det formentlig ikke længe, før Meny præsenterer en eller anden form onlinesupermarked.

- Inden for det kommende år vil vi eksperimentere med forskellige former for nethandel, siger Kenneth Pedersen, der ikke vil fortælle mere om de planer. Om fremtiden vil han dog sige, at han forventer, at Meny ved sit 10-års jubilæum står med markedsandele, der er endnu større.

- Vi har ikke konkrete planer om nye butikker lige nu, men er altid åbne for nye placeringer. Der er stadig huller på landkortet, hvor der ikke er en Meny. Vi har været modige og er rykket ind med butikker i nye boligområder, der end ikke var færdige. I alt har vi åbnet 10 nye butikker inden for de seneste tre år, siger Kenneth Pedersen.

Opdateret 10. nov 2020