Begejstring for varerne driver Coops nye kronprins

Coop 5. okt 2015 -
This describes the image

Han taler hurtigt, meget og begejstret, den nye mand i Coop Danmarks seks-personers direktion.

Efter godt tre uger som koncerndirektør i Coop med udvidede ansvarsområder er Jens Visholm helt i sit es, da Dansk Handelsblad møder ham på en intern varemesse, hvor han præsenterer folk fra butikkerne for de nye madvarer, som de får i butikkerne først i oktober.

Den tidligere SuperBest-mand har været en hoveddrivkraft bag den praktiske realisering af Coops mission for bedre mad til danskerne, som er omdrejningspunktet for koncernens nye strategi under topchef Peter Høgsted.

Og han kan tale så entusiastisk for hver enkelt vare i det nye udvalg, at det kan være meget svært at afskrive det som en rent professionel begejstring.

Den gode - og helst bedre - vare er et af de vigtigste omdrejningspunkter for hans hidtidige arbejde som food-indkøbsdirektør i Coop, og den tilgang kan uden de store problemer overføres til de nye områder, han fik ansvaret for 1. september.

Elsk din vare

Nyt under Visholms vinger siden 1. september er nonfood, logistik, ansvarlighed og Coops analyseafdeling.

Og selv om der kan være forbavsende stor forskel på arbejdet med indkøb af fødevarer og de særligt finanskrise-ramte nonfood-varer kan Jens Visholm hurtigt etablere en kobling - som naturligvis går over varen.

- Jeg forsøger at inspirere til det samme mindset, som det jeg kommer fra i food. Det handler om at få kærligheden til varerne frem i dem, der skal finde dem, så de kan formidle den videre til dem, der skal købe dem. Og rejsen mod at gøre det bedre og skabe en merværdi for kunderne i produkterne, det er præcis den samme på nonfood som på fødevarer, siger han.

Også i en klassisk Coop-disciplin som ansvarlighedsarbejdet kommer varerne lige så hurtigt som naturligt på banen.

- Den seriøsitet, som Coop igennem mange, mange år har lagt i ansvarlighedsarbejdet, skal fortsættes og styrkes. Jeg tror, vi i endnu højere grad vil se det gå i retning af at komme til udtryk i vores varer - og i endnu højere grad at gøre det synligt over for kunden, hvad det er for valg og tilvalg, man har i forhold til ansvarlige produkter.

- Vi skal fortsat sørge for at gøre det rigtige på nogle af de kritiske CSR-områder - og egentlig skabe unikke produkter omkring det. Der har måske været en tendens til, at vi har gjort en masse, som vi ikke har fortalt, siger Jens Visholm.

Kronprins for sjov

Sammen med koncerndirektør-kollegerne, Gregers Wedell-Wedellsborg og Jan Madsen, blev han hurtigt i Berlingske Business udnævnt til at være en af tre kronprinser, der stod som oplagte kandidater til at efterfølge Coops topchef Peter Høgsted, hvis han en dag skulle stoppe.

- Det synes jeg sgu egentlig er meget hyggelig Se og Hør-læsning - og bare det. Der er et rigtigt godt hold i direktionen, der samarbejder godt om de fælles udfordringer. Så vi griner bare af det der, siger Jens Visholm.

Af Jesper Veber Knudsen
jeve@dhblad.dk

Opdateret 10. nov 2020