Emballagevirksomheder ruster sig til nye løsninger

Bæredygtighed 25. jan 2024 -
This describes the image
Illu: DS Smith
  • Erstat, minimer, genbrug og brug igen bliver nøgleordene i fremtidens emballagestrategi

To af Danmarks store emballageleverandører er i tæt dialog med virksomhederne om design af emballage for at sikre materialernes evne til at indgå i en cirkulær økonomi.

Erstat, minimer, genbrug og brug igen bliver nøgleordene i fremtidens emballagestrategi. Det er også en genvej for virksomhederne til at reducere omkostningerne ved brug af emballage, hvad der bliver endnu mere påkrævet med det kommende producentansvar for emballage.

Derfor bliver designet af emballagen afgørende for dens cirkularitet, hvad Danmarks to store emballageleverandører; DS Smith i Grenaa på Djursland og MC Emballage i Hinnerup ved Aarhus har fokus på i deres rådgivning.

Ved en konference i efteråret, der var arrangeret af GS1 Denmark om producentansvaret for emballage, deltog det medarbejder-ejede MC Emballage, hvor indkøbschef Trine Schmidt gennemgik en række eksempler på virksomheder, der har reduceret forbruget eller erstattet emballager med mindre miljøbelastende materialer.

- I vores rådgivning lægger vi vægt på, at emballagen tænkes med ind i hele produktets livscyklus samt, at der kun bruges den absolut nødvendige emballage og så skal den er udformes, så den er let at affaldssortere og genanvende, siger Trine Schmidt og tilføjer:

- Vi tager meget ofte udgangspunkt i de fire begreber; erstat, minimer, genbrug og brug igen, når vi gennemgår kunders værdikæde med henblik på at identificere den bedste emballage ud fra et princip om bæredygtighed.

Ifølge Trine Schmidt er emballage på mange måder blevet et miljødilemma, da det er absolut nødvendigt for at sikre varers holdbarhed og beskaffenhed, både under opbevaring og transport og på den anden side skal belaste miljøet mindst muligt.

Forbrugere er klar til at betale for miljøvenlig emballage

Konkurrenten DS Smith har i forbindelse med det udvidede producentansvar udarbejdet en rapport, som har undersøgt de nordiske forbrugeres syn på bæredygtighed og priser i detailhandelen. 

Her stiller DS Smith skarpt på de nordiske forbrugeres holdninger til emballage i en tid, hvor nye kriser, klima og forandringer præger den globale dagsorden.

Resultaterne fra forbrugerundersøgelsen, der omfattede mere end 1.500 nordiske forbrugere fra Danmark, Sverige og Finland, viser, at pris betragtes som en vigtig faktor i købsbeslutningen, bæredygtighed er fortsat relevant, og forbrugere er afhængige af detailhandlere og brands for at kunne tage bæredygtige valg.

Undersøgelsen viser, at 65 pct. af de danske forbrugere mener, at bæredygtig emballage enten er ret vigtig eller meget vigtig for dem. 

Derudover angiver 32 pct. af de danske forbrugere, at de i nogen grad eller i høj grad er villige til at betale mere for supermarkedsprodukter, der bruger miljøvenlig emballage såsom genbrugsmateriale, frem for dem, der bruger plast.

43 pct. af de danske forbrugere angiver, at detailhandlere ikke gør tilstrækkelige bestræbelser på at oplyse forbrugerne om genanvendelig emballage.

- Både forbrugere og den kommende lovgivning er med til at drive udviklingen af cirkulære emballageløsninger, siger Mette Staal, som er Innovation- og Design Lead hos DS Smith Danmark og ekspert i cirkulært design.

Hun tilføjer, at DS Smith har mange dialoger med kunderne om at udvikle nye produkter med tanke på kun at benytte ét materiale i emballageløsningerne. 

- Fremtidens emballageløsninger skal gøre det nemmere at affaldssortere genanvendelige materialer, undgå overemballering og sikre genbrug af emballager flere gange, inden de via retursystemet genanvendes til ny pap, siger Mette Staal. 

Procesmodel fra udvinding til produktion

DS Smith har udviklet en procesmodel i samarbejde med Ellen MacArthur Foundation, der bygger på ”cradle to gate” (udvinding af råmaterialer over transport til fabrikken og selve produktionen).

- I dialogen med vores kunder benytter vi modellen til at vurdere eksisterende og ny emballage, hvor emballagen vurderes på otte punkter. Informationen bruges til at sikre en mere cirkulær emballage. Det er positivt at se, hvordan produktudvikling ikke kun handler om at skille sig ud og sikre mersalg, men endnu vigtigere handler det om at tænke i nye baner og mod en mere bæredygtig fremtid, siger Mette Staal. 

DS Smith kalder sig selv for den førende leverandør af bæredygtige løsninger inden for emballage, display og POS. Virksomhedens historie går helt tilbage til 1940´erne, hvor familien Smith grundlagde virksomheden i det østlige London.

I dag tæller virksomheden over 30.000 medarbejdere i mere end 34 forskellige lande. I Danmark er der knap 700 medarbejdere fordelt på strategiske lokationer i henholdsvis Grenaa, Vejle, Taulov og Taastrup.

Case: En ægløsning til Niels & Grete

DS Smith har hjulpet Niels & Grete, et økologisk landbrug i Østjylland, med at udvikle nye bakker til deres økologiske æg. 

De ønskede at finde en løsning, der minimerede emballagematerialet og samtidig var mere bæredygtig. 

Æggene blev tidligere pakket i to formstøbte pulpbakker, som blev indhyllet i plastic og med en stor label på toppen.

DS Smith erstattede den gamle løsning med en ny i 100 pct. genanvendeligt materiale med branding direkte på pappet. 

De færre dele gør den hurtigere at pakke, billigere i materiale og lettere at affaldssortere, ligesom de fleksible huller i toppen både passer til forskellige størrelser af æg, men også gør bakken mere sikker under transporten.

Opdateret 29. jan 2024