Bryggeri går nye veje med ansvar for emballage

Bæredygtighed 9. jul 2024 -
This describes the image
Royal Unibrew er klar med cirkulære krus, som årets koncertgæster skal teste. Foto: Royal Unibrew
  • Tester ny emballage, der nemmere kan genanvendes

Skrevet af: Henrik Denman

Danmarks næststørste bryggeri, Royal Unibrew, går nye veje for at løfte producentens ansvar for emballagen. Et nyudviklet krus skal nu testes af koncertgæsterne på sommerens festivaler.

Smukfest og flere af sommerens øvrige festivaler og koncertbegivenheder giver Royal Unibrew mulighed for at teste over tre millioner af en ny type cirkulære krus, der er udviklet i samarbejde med den danske emballagevirksomhed Faerch.

– Vi ved endnu ikke, hvordan miljøregnskabet vil se ud, for det afhænger i høj grad af, om vi får koncertgæsterne med på at aflevere krusene retur i barerne, så de kan indgå i Faerchs cirkulære kredsløb. Men vi mener, de nye krus er et godt bud på et miljømæssigt bedre koncertkrus, siger Henriette Øllgaard, Vice President Sustainability i Royal Unibrew.

Miljøbelastning

De nye krus afleveres eller indsamles på festivalerne efter brug og sendes retur til Faerch via Dansk Retursystem.

Danmark er det første marked, hvor Royal Unibrew tester de nye krus, der i Faerchs cirkulære system omdannes til mindre bestanddele, som siden kan indgå i produktionen af nye krus.

Sammenlignet med vaskbare krus kan de nye cirkulære krus ifølge Faerch også vise sig at være et godt alternativ, som er mindre miljøskadeligt, idet mange krus går i stykker i løbet af en festival eller under vaskeprocessen og derfor ikke kan genanvendes.

– Vi skal udnytte den nyeste materialeteknologi og cirkulære produktionsprocesser, hvis vi skal mindske miljøbelastningen. Når krusene indsamles og omdannes til nye krus eller anden fødevareemballage, reducerer det behovet for nye råmaterialer og mindsker affaldsmængden. Processen sikrer, at vi udnytter ressourcerne maksimalt og skaber en cirkulær proces, som i princippet kan gentages uendeligt, siger Jesper Emil Jensen, Regional CEO i Faerch.
 

Opdateret 9. jul 2024