Wupti.com lokker forhandlere med lavt gebyr

Et kommissionsgebyr på under 10 pct. har foreløbigt fået 172 forhandlere til at hoppe ombord på markedspladsen på Wupti.com

Foto: Søren Tougaard

For lidt mere end et år siden åbnede Dansk Supermarked op for, at andre danske onlinebutikker kan sælge varer på Wupti.com. Målet var dengang som nu at skabe Danmarks største og stærkeste markedsplads, der kan tage kampen op med de buldrende internationale e-commerce giganter som Amazon og Alibaba.

Siden lanceringen tilbage i april 2017 er Wupti.com vokset fra 30.000 varenumre til i dag at have 500.000 forskellige varer at tilbyde kunderne. Samtidig har Dansk Supermarked formået at gøre Wupti.com så tillokkende for andre e-handelsaktører, at markedspladsen i dag tæller 172 forhandlere.

Det fortalte Michael Ejby, head of e-commerce hos Dansk Supermarked Group, i sit oplæg på Dansk Erhvervs morgenseminar med overskriften ”E-handel anno 2018: I wish I could compete with China”.

Her fortalte Michael Ejby om arbejdet med at skabe en lokal, digital markedsplads, hvor Dansk Supermarked ifølge Michael Ejby behandler alle sælgere ens og giver de samme vilkår.

– Sælgerne betaler lige under 10 pct. i kommission. Det er lavere end gennem Amazon, siger Michael Ejby om det økonomiske gebyr, der skal gøre Wupti.com til en god forretning for både forhandlerne og for Dansk Supermarked.

Forhandlere vinder kunden

Amazon kommission ligger typisk på ca. 15 pct. per handel og kan variere mellem 6 og 20 pct. afhængig af varekategorien. Med den økonomiske forretningsmodel på Wupti. com er Dansk Supermarked naturligvis interesseret i så stærke sælgere som muligt på markedspladsen. Derfor er Dansk Supermarked også løbende i tæt dialog med forhandlerne og rådgiver dem om, hvordan de kan få mere ud af deres onlineforretning f.eks. gennem søgeoptimering via Google eller i forbindelse med Black Friday.

– Vi promoverer ikke bare vores egne varer. Sælgerne vinder ofte kunden, fordi de kan sælge varen billigere end os, siger en ærlig Michael Ejby.

Han kan ikke fortælle, hvor høj omsætningen i dag er på Wupti.com, men ifølge Dansk Supermarkeds ecommerce-ansvarlige besøger mere end 1 mio. hver måned Wupti.com, som har en konverteringsrate i underkanten af 4 pct.