Vigtige trends i dagligvarehandelen

Ugens kommentar af Per Thau, koncernchef Dagrofa

Topcehf i Dagrofa, Per Thau Foto: Henrik Frydkjær

Jeg er netop hjemvendt fra Folkemødet på Bornholmog tre dage i Allinge med debat, erfaringsudveksling samt mulighed for at finde inspiration både blandt konkurrenter og leverandører, men også i andre brancher og hos NGO’er.

Her er jeg blevet bekræftet i, at dagligvarehandelen på trods af et for tiden udfordret marked, har masser af muligheder for at udvikle sig i positiv retning. I min optik er der fire store trends, man som dagligvarevirksomhed skal være opmærksom på, hvis man vil styrke sin position og sikre mulighed for fremtidig vækst – fire områder som i forbindelse med forbrugernes købsbeslutning bliver stadig vigtigere.

Det område, som udfordrer vores branche mest i relation til omsætning, nytænkning og tilpasning, er uden tvivl indenfor convenience, hvor mange nye og ofte små udbydere, i stadig højere grad er med til at tage markedsandele fra de traditionelle dagligvarekæder.

En af hovedårsagerne til denne udvikling er, at folk generelt bruger mindre tid på mad-lavning. Det skal hele tiden gøres nemmere at spise, men samtidig er der et voksende krav til oplevelsen af den convenience mad, som købes.

Det kendetegnes ved et hastigt voksende udbud af nye retter og ingredienser samt madløsninger med et innovativt aspekt. Samtidig efterspørger forbrugerne, fødevare-oplevelser af god kvalitet og man ser oftere at folk hellere vil have lidt men godt.

Fokus på øget sundhed, kombineret med en stærk interesse for bæredygtighed er også to trends som er vigtige områder for nutidens bevidste forbruger. Den ene trend udelukker naturligvis ikke den anden.

I Dagrofa mener vi tværtimod at det er i krydsfeltet mellem de fire trends, at man kan skabe de stærkeste fødevareoplevelser, derfor har vi blandt andet netop købt Grambogård og Strandby Fisk.

Man kan selvfølgelig sige, at kvalitet, sundhed og bæredygtighed ikke er helt nye trends i vores branche. Det er alle områder, som der har været stigende fokus på de senere år, men i modsætning til f.eks. modebranchen, hvor trends kan måles i måneder, så tager det noget længere tid både for dagligvarehandelen og forbrugerne at tilpasse sig de nye trends.

Heri består udfordringen, at vi, i samarbejde med leverandørerne, udvikler og imple-menterer nye koncepter i et tempo, hvor både vi selv og forbrugerne kan følge med.

Dermed sikrer vi en efterspørgsel, som både vil skabe balance og vækst i daglig-varehandelen.

God sommer