Vi dropper hver tredje øl

Det danske ølmarked er i bakgear. Danskerne køber stadig færre
øl.

På 10 år er ølsalget faldet over 30 procent – også i år vil
salget gå tilbage, forventer Carlsberg, der næste år vil knække kurven

Danmarks største bryggeri vil dog ikke
passivt se på, at danskernes indkøb af øl i supermarkederne
fortsætter med at falde. Carlsberg vil satse på helt nye øl med en
sundhedsprofil og på at få flere kvinder til at købe øl.

Tallene taler deres tydelige sprog for
udviklingen i ølmarkedet i Danmark. I 2010 blev der solgt cirka 380
mio. liter øl på det danske marked. Dermed gik markedet cirka seks
procent tilbage. Året før var der en nedgang i markedet på over ni
procent – og ser man på det danske marked i de sidste ti år, er det
skrumpet ind med over 30 procent.

– Vi forventer, at ølmarkedet også vil
falde i 2011 med et par procent. Men vi tror, at det dramatiske
fald oven på finanskrisen er et overstået kapitel, siger adm.
direktør for Carlsberg Danmark, Jesper B. Jørgensen, til Dansk
Handelsblad.

Carlsberg er suveræn markedsleder på øl
herhjemme med en markedsandel på omkring 56 procent.

Ifølge både Carlsberg og Royal
Unibrew
er der en generel tendens til at drikke mindre alkohol
og mindre øl. En del af salget af øl flyttes desuden til
grænsehandelen. Vin er en voksende konkurrent, og de unge får nye
forbrugsvaner med cider og alkohol blandet med sodavand.

På spørgsmål om, hvad Carlsberg kan
gøre for at vende kurven og øge salget, siger Jesper B.
Jørgensen:

– Vi vil lancere helt nye produkter med
en sundhedsprofil. Vi kommer med nye produkter med lav alkohol, der
bygger på, at vores produkter er rene og naturlige. Og vi vil lave
en målrettet indsats over for kvinder. Vores væsentligste målgruppe
er dog fortsat mænd, der står for over 80 procent af forbruget af
vores øl.

Læs mere i Dansk Handelsblad
25. februar