Vækstplan sætter fokus på mærkning

Heidi Søsted fra Varefakta opfordrer mindre fødevareproducenter til at leve op til lovgivningen

Foto: Mark Reuter

Regeringens nye vækstplan skal styrke mulighederne for bl.a. mindre fødevareproducenter. Vækstpakken betyder, at gebyrer for ordinær fødevarekontrol bliver lempet, så små fødevareproducenter får mulighed for at øge salget i f.eks. supermarkeder og restauranter.

Et andet punkt i vækstplanen er, at nøddeafgiften afskaffes, og en række andre punktafgifter vil blive lempet. De nye initiativer glæder adm. direktør Heidi Søsted i Varefakta, da forbrugerne så får endnu mere at vælge imellem.

Hun benytter dog lejligheden til at opfordre fødevareproducenter, der får nye muligheder for at løfte salget og skabe vækst, til at fokusere på mærkning af varerne.

– Varefakta håber, at også de små producenter overholder al lovgivning om fødevarer, så forbrugerne ikke bliver vildledt med forkerte oplysninger eller oversælgende anprisninger. Nyrepatienten, diabetikeren, diætisten og den sundhedsinteresserede skal kunne stole på næringsindholdet, siger hun.

Samtidig med, at forbrugerne kan se frem til et mere varieret udbud af fødevarer i butikkerne og på restauranterne, betoner Heidi Søsted vigtigheden af, at de varer, som forbrugerne kan købe, er mærket lovligt.

– Det er så vigtigt, at fødevareproducenter, grossister og detailhandlen sikrer sig, at mærkningen lever op til lovgivningen. Det kan jo være fatalt for en allergiker, at komme til at spise noget man ikke kan tåle. Forbrugerne bliver nød til at kunne stole på det, der står på varen, siger Varefaktas direktør Heidi Søsted.