Væksten taber tempo i Sverige

Axfood klarer sig bedst, mens giganten ICA sænker priserne på sine private label-varer for at holde omsætningen oppe

Foto: ICA

I nabolandet Sverige har dagligvarebutikkerne længe oplevet en ganske pæn vækst, når man sammenligner med danske forhold. Men i år ser det knap så lyst ud.

I en analyse i branchebladet ICA Nyheter bliver der tegnet et billede af en negativ realvækst i det første kvartal af 2017 på -1,1 pct. ”Omsætningen vokser langsomt, og væksten drives udelukkende af prisstigninger. Volumenudviklingen står altså stille”, lyder konklusionen i bladet.

Der var i årets tre første måneder et egentligt omsætningsfald i store kæder som ICAs Maxi og Axfoods egne Hemköp-butikker.

Og det er svenskerne slet ikke vant til. Samlet set klarede Axfoods kæder sig dog bedst.

Lavpriskæden Willy’s og de købmandsejede butikker i Hemköp har trukket læsset.

Inflationen overhaler ICA-butikker
De tre første måneders salg var imidlertid handicappet af både en kortere februar og påskens placering i april.

Tallene fra april, hvor påskesalget kom med, fik imidlertid rettet noget op på den svage start på året.

Den suveræne svenske markedsleder ICAs kæder har samlet set fået en fremgang på 2,3 pct. i 2017s fire første måneder.

I sammenlignelige ICA-butikker er væksten 1,8 pct. – men det er stadig en smule mindre end inflationen på 1,9 pct.

Det er især butikker i de største formater, ICA Maxi og Kvantum, der slider med at løfte omsætningen. Kniber det lidt med salget, har indtjeningen det til gengæld glimrende.

Mens vi herhjemme endnu ikke har set de sidste årsregnskaber for 2016, har ICA for længst fremlagt regnskabstal for første kvartal af 2017.

Det viser et driftsresultat på 1,4 mia. svenske kr. og et overskud før skat på 1,31 mia. svenske kr. – det er en rund mia. kr. og 48 pct. mere end i samme kvartal 2016.

Et frasalg af de sidste rester af ICAs nu nedlagte norske forretning, ejendommene, bidrog kraftigt til det øgede overskud.

Billigere varer
ICA sænker nu for andet år i træk priserne på 300 af sine private label-varer med 5 pct. i gennemsnit. Det sker først og fremmest for at øge salget.

– Vi så et godt resultat af det sidste år. Omsætningen steg fint, mens effekten på lønsomheden var begrænset, kommenterede ICAs topchef Per Strömberg ifølge branchebladet Fri Köpenskap.

DEL
Forrige artikelVarehuset er storleverandør af måltider
Næste artikelCircle K vil holde døgnåbent
Jesper Veber Knudsen
Har i mere end 15 år siden uddannelsen på Danmarks Journalisthøjskole beskæftiget sig med erhvervsjournalistik om især detailhandel og fødevarer. Før Dansk Handelsblad har han bl.a. arbejdet på Foodwire.dk, Økologi & Erhverv og som medredaktør på Levnedsmiddelbladet. Er daglig leder af bladets redaktion og skriver især nyheder og analyser.