Vækst i Ikeas salg af mad

Møbelkædens salg af mad voksede med over fire pct. i de fem danske varehuse.

Dennis Balslev leverer Ikea Danmarks hidtil bedste regnskab, inden han fra årsskiftet skal være Ikeas tyske landechef. Foto: Creative Commons

Møbelkæden Ikea har med sit nye regnskab nået sit hidtil bedste resultat i Danmark. Salget af mad har bidraget positivt til fremgangen.

Med en samlet omsætning for de fem varehuse i Danmark samt nethandel, der landede på 4,16 mia. kr. i 2016/17, gik Ikea Danmark frem med fire procent.

Alene Ikeas udvalg af mad i form af bistroer, restauranter, cafeer og svenske madmarkeder tegnede sig for 183 mio. kr. af omsætningen. Det er en vækst på 4,6 pct. Onlinehandlen voksede med over 20 pct.

Fremgangen betyder, at Ikea kan levere sit hidtil bedste resultat på 291 mio. kr. efter skat.

Regnskabet bliver det sidste med Ikea Danmarks nuværende adm. direktør Dennis Balslev ved roret. Den 1. januar 2018 går turen sydpå, hvor han skal være Ikeas tyske landechef.

 

DEL
Forrige artikelFormandsopgør lurer i Coop
Næste artikelFairtrade fortsætter med at have vækst
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.