Urtekrams ejer vil erobre Europa

Den svenske helsekostkoncern vil være en af de førende leverandører til det europæiske marked

Urtekram arbejder ligesom hele Midsona ud fra en filosofi om at holde et stærkt fokus på mærkevarer.

Den svenske helsekostkoncern Midsona, som i 2015 købte Urtekram, retter nu blikket mod en europæisk ekspansion.

Ifølge den svenske koncernchef, Peter Åsberg, har Midsona en vision om at være markedsledende i Europa.

– I 2017 justerede vi vores vision fra at være førende i Norden til at være en af de førende i Europa på vores marked. Det betyder, at vi nu retter blikket mod det øvrige Europa, siger han.

Han tilføjer, at Midsona har analyseret det europæiske marked og ser flere interessante muligheder. Udgangspunktet for den europæiske satsning er, at meget taler for, at den udvikling, man har set ske i Norden, vil brede sig til det øvrige Europa.

Midsona arbejder i hele Norden med stærke mærkevarer, som i Danmark er Urtekram. Det danske selskab har et sortiment, der omfatter ca. 1100 produkter.

Topplacering

At Urtekram har en særdeles stærk position inden for helsekost og økologiske produkter blev understreget for nylig, da selskabet igen indtog en topplacering i Sustainable Brand Index 2018 i Danmark.

Brandet blev ved prisoverrækkelsen i København den 16. april tildelt den prestigefyldte titel som vinder i fødevarekategorien, som Danmarks mest bæredygtige brand. I den samlede vurdering indtager Urtekram andenpladsen.

Omkring 7000 danske forbrugere har valgt Urtekram blandt 202 udvalgte virksomheder og mærkevarer. Urtekram har haft økologien som hjertesag siden 1972, og produkterne er altid økologiske.

– Vi er utrolig glade for og stolte over forbrugernes valg af Urtekram som Danmarks mest bæredygtige fødevarebrand og tager deres valg som et udtryk for vores lange, seje træk med at sætte flere økologiske og bæredygtige produkter på middagsbordet, siger direktør Peter Overgaard for Midsona Danmark. Han har været chef for det danske selskab siden 2017. Han tilføjer:

– Vi overlader med stolthed pladsen i den samlede kategori til Coop, som er en af vores centrale distributører på det danske marked, og glæder os over, at vi sammen arbejder for en mere bæredygtig hverdag.

Mærkevarer

Urtekram arbejder ligesom hele Midsona ud fra en filosofi om at holde et stærkt fokus på mærkevarer. Det betyder også, at virksomheden hele tiden arbejder med at udvikle nye produkter for at imødekomme forbrugernes ændrede behov.

I 2017 har Midsona arbejdet med produktinnovation indenfor helt nye kategorier. Det drejer sig bl.a. om færdigretter på køl og frost. Desuden arbejder virksomheden fokuseret med vegetariske produkter. Vegetariske fødevarer er ifølge Midsona en trend på samme niveau, som økologi har været i de seneste mange år, og Midsonas ambition er at udvikle produkter, som findes i begge kategorier.

Ifølge koncernchef Peter Åsberg har Midsona haft en tilfredsstillende udvikling i både omsætningen og indtjeningen i 2017.

Det danske selskab har også bidraget til det positive resultat for hele koncernen. Således nåede salget op på 544 mio. kr. mod 637 mio. kr. året før, hvilket svarer til en vækst på 1,2 pct.

DEL
Forrige artikelLidl-ejer forventer at runde 750 milliarder i omsætning
Næste artikelFairness for all
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.