Uno-X vender underskudsår til overskud

Stigende oliepriser og lukningen af 12 mindre rentable stationer gav bonus for benzinkæden Uno-X

Foto: Uno-X

Mens 2014 og 2015 bød på et samlet tab på minus 30 mio. kr., var der anderledes fremdrift for Reitangruppens benzinselskab i Danmark, Uno-X, der kom ud af 2016 med et plus på 27 mio. kr.

Overskuddet kommer efter et ganske begivenhedsrigt år for kæden, der har lukket 12 mindre rentable stationer og opsplittet de 254 tilbageværende stationer til to kæder, Uno-X, og det nye, lokale benzinkoncept Bonus.

Det er dog ikke opdelingen til to kæder, der har slået igennem i regnskabet, men først og fremmest stigende og mere stabile oliepriser.

“Uno-X’s resultat udgjorde i 2016 27 mio. kr., som vurderes til at være tilfredsstillende set i lyset af et marked i stor forandring. Konjunktur/lagergevinster som følge af stigningerne i olieprisen har påvirket selskabet positivt med cirka 18 mio. kr., og den underliggende drift vurderes til at være god på trods af et stærkt konkurrencepræget marked”, lyder det i ledelsesberetningen.

Positive forventninger
Uno-X hævede i 2016 salget med 80 mio. kr til samlet cirka 3,55 mia. kr. og har, ifølge ledelsen, formået at hæve markedsandelen med cirka 1 pct. på trods af kædens færre stationer.

Ifølge ledelsen er ambitionen for Bonus, at det skal være et stærkt lokalforankret koncept, ofte med butik, vask og værksted, mens Uno-X-stationerne primært skal tilbyde effektiv selvbetjening til lave priser.

“Uno-X forventer et positivt driftsresultat for 2017 drevet af et stærkt kundefokus samt et fortsat stort fokus på omkostningseffektivitet”, pointer ledelsen i årsregnskabets beretning.

Mens Uno-X betalte 20 mio. kr. i udbytte til Reitangruppen i 2015, hvor selskabet kom ud med et resultat på minus 14 mio. kr, er udbyttet faldet til 10 mio. kr. i 2016 trods den pæne fremgang på bundlinjen.

DEL
Forrige artikelFleggaard ind i hundehandel
Næste artikelDisse fem er årets bedste elever i Dansk Supermarked
Søren Tougaard
Uddannet journalist fra DJH i 2005. Har herefter blandt andet mandsopdækket detailverdenen for Retail Institute Scandinavia og senest arbejdet som selvstændig journalist og kommunikationsrådgiver med fokus på detail, fødevarer og energi. Skriver nyheder, dybde og reportager.