Unilever donerer mad til udsatte

Unilever Food Solutions har indgået samarbejde med Fødevarebanken

De første fødevarer fra Unilever Food Solutions er allerede på vej ud til modtagerne af hjælpen fra Fødevarebanken. Foto: Klaus Holsting

Overskudsprodukter fra Unilever Food Solutions vil fremover komme socialt udsatte til gode. Den store fødevareproducent, der er en del af det verdensomspændende Unilever, har indgået samarbejde med organisationen Fødevarebanken, der leverer mad til mere end 110 sociale organisationer og institutioner landet over og årligt uddeler overskudsmad svarende til mere end 1,5 mio. måltider.

Donationerne fra Unilever Food Solutions bliver produkter som supper, bouilloner, plantefedtstoffer mv., der anvendes af danske restauranter, kantiner og offentlige institutioner og opfylder alle myndighedskrav, men som vil være i overskud, hvis de ikke bliver anvendt inden for en begrænset tidsperiode.

Naturligt at donere overskud

Ifølge Dung Nguyen, Channel Marketing Manager hos Unilever Food Solutions, er det helt naturligt for Unilever Food Solutions at bidrage til Fødevarebankens arbejde.

– Som global producent af kendte fødevarebrands har vi en meget klar politik og målsætning for bæredygtighed og bekæmpelse af madspild. Det indebærer også, at vi bidrager aktivt her i Danmark – både til at mindske madspild og at gøre en forskel for udsatte mennesker. Fødevarebanken er den helt oplagte løsning, for det er både fødevaresikkert og varerne går til det rigtige formål, siger han.

Hos Fødevarebanken forventer man, at efterspørgslen på mad fra hjælpeorganisationer stiger i de kommende år, og derfor sætter man stor pris på det nye medlem i rækken af donorer af fødevarer.

– Vi er meget glade for, at vi nu kan tælle Unilever Food Solutions som fødevaredonor. Dels kan de levere nogle overskudsvarer, som vi ved vil gøre lykke ude på herberger og krisecentre. Dels er det et stærkt signal, når en global aktør er med til at gå forrest i kampen mod madspild. Vi oplever også en stigende efterspørgsel fra de sociale organisationer, så det passer godt sammen, siger driftschef i Fødevarebanken, John Køppler.

DEL
Forrige artikelSalling inviterer på tangpesto og soja-is
Næste artikelDanskerne overvejer at købe dagligvarer online
Jesper Veber Knudsen
Har i mere end 15 år siden uddannelsen på Danmarks Journalisthøjskole beskæftiget sig med erhvervsjournalistik om især detailhandel og fødevarer. Før Dansk Handelsblad har han bl.a. arbejdet på Foodwire.dk, Økologi & Erhverv og som medredaktør på Levnedsmiddelbladet. Er daglig leder af bladets redaktion og skriver især nyheder og analyser.